Verslag Spanje 2020

woensdag 26 februari

Wederom op tijd vertrokken en met sneeuw door de Ardennen gereden. Tegen twaalven waren we thuis, ik heb een deel van de spullen uit de camper gehaald en ben toen naar bed gegaan. Een flinke griep opgelopen. Anneke heeft ook het grootste gedeelte eruit gehaald, een was gedraaid en alles wat er verder bijkomt.
We hebben een prima vakantie gehad met heel veel zon en een paar dagen wat minder door storm Gloria en hoge temperaturen. Eigenlijk het beste weer van de zeven keren dat we nu in Spanje geweest zijn. Volgend jaar zien we wel weer.
afstand 291 km

dinsdag, 25 februari
Weer op tijd aangereden, door Lyon waren we zo heen omdat er geen enkele file was. Het weer werd wel slechter, af en toe regen. De temperatuur was aardig gezakt, tussen de zes en de tien graden. Ik voelde me iets beter dan gisteren. In Luxemburg getankt en overnacht op een parkeerplaats.
afstand 879 km

maandag, 24 februari
’s Ochtends op tijd aangereden richting Frankrijk. Via de besneeuwde toppen van de Pyreneeën richting Perpignan gegaan. De buiten temperatuur liep gaande weg op tot 28 graden in de buurt van Orange. Onderweg een paar keer gestopt en bij Montelimar op een parkeerplaats de camper gestald voor een overnachting. Ik ben gelijk naar bed gegaan, was behoorlijk ziek. afstand 600 km

zondag, 23 februari
Slechte nacht gehad, ben ziek aan het worden. Besloten om het eten met de Belgen te cancelen. De vrouw van Jan1 was ook al ziek, bovendien organiseerde Trini en Juan paparajotes eten tussen de middag. Omdat ik echt ziek aan het worden was hebben we besloten om vandaag alvast aan te rijden zodat we de reis over 4 dagen kunnen verspreiden.
Eerst nog even naar de markt geweest in El Raal om nog wat groenten in te slaan. Daarna de boel ingepakt, afscheid van een aantal mensen genomen en tegen twaalven reden we aan, eerst nog even langs de pomp.
Uiteindelijk in Cambrils naar de camping gegaan waar we ook op de heenweg enkele dagen hebben gestaan. Lana even uitgelaten, gegeten en ik ben gelijk naar bed gegaan, voelde me echt niet fit.
afstand 474 km

zaterdag, 22 februari
Eerst Lana 1,5 uur uitgelaten, vervolgens buiten ontbeten en daarna wat lekkers gehaald voor bij de koffie. Tussen de middag pannenkoeken gegeten en Anneke is naar de kapper geweest. Ik heb even wat gerust want het was gisteren een vermoeiende dag geweest. Verder lekker geluierd. Morgen gaan we met een stel Belgen naar Orihuela om in een tentje daar te lunchen. Het begint al weer flink warm te worden, maandag wordt het 28 graden. Aan het eind van de dag keelpijn gekregen.

vrijdag, 21 februari
Eerst op gemak ontbeten en tegen half elf ben ik aangefietst voor een tocht door de ‘bergen’. Wel vest en een jas aan want het was bewolkt en koud, pas tegen tweeën kwam de zon door en werd het lekker. Via een omweg over een col van 350 meter naar boven met mooie uitzichten over het achterland. Daarna een afdaling van 5 km en vervolgens over een vlakke weg  richting Murcia. De weg ging daarna geleidelijk om hoog richting de bergen om daarna via een schitterende weg al slingerend naar Murcia af te dalen.
Uiteindelijk bij de Segura, vlak bij het centrum uitgekomen, Daar bleek alles afgezet te zijn wegens een protest bijeenkomst. Even rond gekeken en om hekken heen richting de demonstratie gegaan. Uiteindelijk via een omweg weer naar de camper gefietst. Uiteindelijk stond er 85 km op de teller. .Dit is de mooiste fietstocht die ik hier gemaakt heb,
Weer buiten gegeten en daarna de Lana uitgelaten. Nog een paar dagen en dan zit het er weer op.

donderdag, 20 februari
‘s Ochtends eerst buiten ontbeten en daarna even wat lekkers gehaald in het dorp voor bij de koffie. Het is een stralende dag geweest en vooral rond 11.00 uur waren de gele bloemetjes op de camping en tussen de citroenbomen op zijn mooist.
Daarna even naar de markt geweest in Murcia om aardbeien te kopen. De prijs was bijna het drievoudige van vorige week. Uiteindelijk 3€ betaald voor 2 kg. Het dubbele t.o.v. de laatste keer.
’s Middags heb ik op mijn gemak nog wat rond gefietst en vanaf Murcia de toeristische route naar de camping genomen. D.w.z. niet over het fietspad maar over ‘landwegen’ een beetje parallel aan het fietspad. Erg mooi stukje met weinig verkeer. Onderweg wordt je verblind door de gele bloemetjes die je overal ziet staan. ’s Avonds eerst buiten gegeten en daarna Lana uitgelaten. Het wordt weer steeds warmer maar dat houdt in dat de nachten ook weer kouder worden.

woensdag, 19 februari
Om kwart voor negen zaten we op de fiets voor een rit naar de markt in Guardamar, een kleine 45 km hier vandaan. Onderweg in Bigastro stokbroodjes gekocht en na 28 km op een voor ons inmiddels gebruikelijk plekje ontbeten. Op een ruime picknick plaats bij een kerk waar Lana heerlijk los kan lopen.
Na het ontbijt was het nog een klein uurtje fietsen over vrij rustige binnenwegen. Een uurtje over de gezellige markt gelopen waar je veel Nederlands hoort praten. Zelfs Lana werd verwend door een Nederlander die een zak met brokjes bij zich had. Hij had zelf geen hond meer maar heeft altijd iets bij zich voor het geval hij een hond tegenkomt.
Na de markt bij de zee nog een stokbroodje verorbert. Het is geen gezellig strand, bebouwing staat tot aan het strand met de achterkant, zodoende zie je alleen maar muren staan met af en toe een onderbreking van een weg die doodloopt op het strand met meestal een klein parkeerterreintje.
Vervolgens weer richting camper met nog een tussenstop op dezelfde plek als ’s ochtends. Al met al een prima dag om te fietsen, half tot zwaarbewolkt weer en een temperatuur rond de zestien graden. Moe en voldaan waren we rond half vijf weer terug. Eerst gegeten en daarna Lana uitgelaten, het is tot ruim kwart over zeven nog net niet donker.

dinsdag, 18 februari
Op gestaan met bewolkt weer en een hele lichte miezer. De hond uitgelaten en daar na zijn we naar een ‘Hyper China’ geweest in een dorp hier acht km vandaan. Een soort super Action maar heel netjes, Groot gebouw met twee verdiepingen en twee liften. Over vrij rustige wegen weer terug naar de camper met ondertussen wat motregen. Het zou vandaag verder bewolkt blijven met af en toe wat motregen. Ik ben ’s middags nog even naar Orihuela geweest om crème freche bij de Mercadona te halen. Heb het redelijk droog gehouden. Anneke heeft wat zitten schilderen. Morgen is de verwachting wat beter en willen we naar de kust fietsen, hier 45 km vandaan.

maandag, 17 februari
Vandaag weer naar het stuwmeer geweest. De ochtend was weer mistig begonnen maar al gauw kwam de zon door en konden handschoenen en vesten uit. Verder in T-shirt gefietst. Bij het meer een eitje gebakken en daarna weer terug richting camper.
Rond half drie waren we terug en ben ik de tuinbonen en doperwten gaan schoonmaken. Op tijd gegeten en na het eten Lana uitgelaten. Het is nu ’s avonds tussen kart over zeven en halfacht pas donker. Nog geprobeerd om de website bij te werken, maar ik kom er gewoon niet op. Al sinds 3 februari is het mij niet meer gelukt.

zondag, 16 februari
Vanochtend naar de markt in El Raal, een dorp hier 5 km vandaan. Het was wel mistig maar tegen dat we naar huis gingen kwam de zon door. Waren nog nooit op die markt geweest, zo zie je maar, toch weer iets nieuws. Een gezellige, niet al te grote markt. Nog wat verse tuinbonen en doperwten gekocht voor een zacht prijsje, betekent wel weer werk om ze schoon te maken. Iets voor bij de koffie gehaald in Alquerias en daar heerlijk van genoten in het zonnetje. Wisten we overigens ook niet dat die bakker iedere dag open is.
Lana goed uitgelaten en aan het einde van de middag bij Belgen op de borrel geweest vanwege zijn verjaardag. Waren nog wat Belgen en een Duits echtpaar. Erg gezellig, af en toe even gekeken wat de stand bij Feyenoord was maar al goed eind goed. Rond zeven uur weer treug bij de camper, een salade gegeten en verder gerelaxt.

zaterdag, 15 februari
Met een kleine kater opgestaan en eerst met Lana ruim 5 kwartier gelopen. Anneke had intussen van de overgebleven groente van gisteren een pan soep getrokken, die komt de komende week wel op. Ook onze buren van een emmertje soep voorzien wat ze op prijs stelden. Toen op de fiets naar een zaak voor schilders benodigdheden gegaan. Met behulp van google maps er naar toe via een zeer onlogische weg maar we hebben weer een deel rond Murcia gezien waar we nog niet geweest waren. Via allerlei binnen weggetjes uiteindelijk bij de zaak gekomen waar we even hebben rondgeneusd. Anneke heeft wat aquarel spullen gekocht en een folder meegenomen voor cursussen die er gegeven worden. Misschien iets voor volgend jaar.
Terug geprobeerd een iets logischer weg te nemen maar helaas liepen we vast op een weg in aanleg die dwars door een stadje liep. Toen maar terug en eerst een kopje koffie gedronken in een tentje, heerlijk in het zonnetje. Uiteindelijk via een zes baans weg waren we snel in Murcia en weer op bekend terrein. Na een half uurtje reden we de camping weer op.
Eerst warm gegeten, de hond even uitgelaten en toen is Anneke wat gaan schilderen en ben ik nog even op de fiets gestapt om naar een Chinese winkel te zoeken op aanwijzing van onze buren. Deze gevonden en toen nog even naar Murcia naar de Carrefour gegaan om even wat rond te kijken. Daar een wegenkaart van Spanje en Portugal gekocht. Aan het eind van de middag Lana uitgelaten en ’s avonds verslagen en foto’s bijgewerkt. Helaas kan ik ze nog niet op de website zetten. Sinds 3 februari lukt het me niet meer.

vrijdag, 14 februari
Vandaag is het Valentijnsdag, feest op de camping, paella eten. ’s Ochtends nog even naar Orihuela gefietst (totaal 35 km). Anneke had nog een fotolijstje nodig voor een Belg die zondag jarig is. Ze heeft een aquarel tekening gemaakt van een kerkje langs de Segura. Voor Trini en Juan (de eigenaren van de camping) heeft ze ook een aquarel tekening gemaakt van de receptie.
Op een tafel voor de receptie waren alle spullen uitgestald die voor de paella nodig waren, pannen, groenten, rijst en wat er verder nog in ging. Rond 12 uur begonnen de voorbereidingen, een aantal dames hielp mee met groenten snijden, waaronder ook Anneke. Nadat het vuur onder de paella pannen was aangestoken en de paprika in de pannen was gedaan, vervolgens het vlees en als laatste de rijst kon het festijn beginnen. Eerst iedereen een bord groente en vervolgens de paella. Dit alles onder het genot van een glas wijn.
Nadat iedereen zijn buik had kunnen vol eten en drinken was het tijd voor een toetje, bestaande uit bladerdeeg en opgeklopt eiwit. Er werden behoorlijke stukken afgesneden en het was wel lekker, mierzoet maar veel te veel. Anneke en ik konden het niet op. Nadien waren er nog een paar gitaarspelers onder de gasten die het slot nog muzikaal opfleurden. Al met al een gezellige dag waar de 88 gasten die meededen met voldoening op kunnen terugkijken. Voor het toetje had Anneke het schilderijtje overhandig en Trini was tot tranens toe bewogen, een groot succes dus.
Tegen zevenen zijn we naar de camper gegaan, ik ben naar bed gegaan en als een blok in slaap gevallen. Meer wijn op dan goed voor me was. Anneke had rond zes uur met iemand anders Lana al uitgelaten, ook die kon dus al vroeg gaan slapen.

donderdag, 13 februari
Vanochtend naar de markt in Murcia geweest, aardbeien gekocht, 2 kg voor € 1,50. Even bij een zaak voor schilders benodigdheden geweest en toen bij de kathedraal een pizza gegeten. ’s Middags de gekochte groenten, tuinbonen en doperwten, schoongemaakt. Om half zes het gebruikelijke rondje met Lana gelopen. Morgen is het Valentijnsdag en is er feest op de camping. Zondagmiddag zijn we uitgenodigd bij een Belg die dan jarig is.

woensdag, 12 februari
Vandaag rond de camper gebleven in verband met perikelen rond de schade thuis. Lana op gezette tijden uitgelaten en verder genoten van het weer, aanvankelijk bewolkt, later meer zon. Het is nu afwachten op een telefoontje van de schade expert van de verzekeringen. Afhankelijk van wanneer die komt kijken we wanneer we naar huis gaan.

dinsdag, 11 februari
Vandaag alleen even naar de markt in Orihuela gefietst met Lana om wat groenten te kopen. Lana heeft zich een stukje kunnen uitleven langs het fietspad. Omdat het niet zo druk was hebben we haar even losgelaten en gelijk ging ze er als een speer vandoor. Na 2 km was ze afgepeigerd en kon ze de hondenkar weer in. Voor de rest weinig gedaan, ook vanwege het weer. Het was weer ruim boven de twintig graden en Lana wilde zelfs niet ver uit. Aan het eind van de middag te horen gekregen dat de zonnepanelen waarschijnlijk schade bij ons thuis hebben bezorgd. In de badkamer boven zijn enkele gipsplaten naar beneden gekomen. Wat daar de oorzaak van is weten we nog niet, morgen komt de aannemer poolshoogte nemen.

maandag, 10 februari
Vanochtend op tijd ontbeten. Om kwart voor tien op weg naar Ikea voor een nieuwe poging om bed overtrekken te kopen. Weer langs Monteagudo (beeld van Jezus) met weer een foto vanuit een ander perspectief. Eerst nog even wat reservebinnenbanden voor de hondenkar bij Decathlon gehaald. Vervolgens naar Ikea waar we er drie kwartier over gedaan hebben om ons in te schrijven voor de familie pas. De Nederlandse pas is hier niet geldig, een huisadres in Spanje hebben we niet. Uiteindelijk op het adres van een medewerker is het gelukt op een pas te krijgen, nu hebben we in ieder geval de koffie gratis die we eerst zijn gaan halen om gelijk de pas uit te kunnen testen.
De dekbedovertrekken wel gevonden maar niet meer in de aanbieding. Toch maar genomen. Via binnendoor weggetjes weer terug naar de camping. Daar weer genoten van het warme lenteweer. Ik heb nog een uurtje rond gefietst om een fietsenzaak te vinden die hier 5 km vandaan moet liggen. Inderdaad gevonden zodat als we pech hebben we niet helemaal naar Murcia toe moeten.
’s Avonds op de camping waren de eigenaren al bezig met de voorbereidingen voor Valentijns dag van a.s. vrijdag door het plaatsen van een knipperend hart.

zondag, 9 februari
Vandaag een rustdag gehouden. Een paar keer met de hond gewandeld en verder van de zon genoten. Het zonnescherm van de camper uitgehad vanwege het warme weer. In de zon weer ruim boven de 20 graden. In de middag 3 wielen van de hondenkar voorzien van nieuwe binnen- en buitenbanden. Verder niets bijzonders te melden.

zaterdag, 8 februari
‘s Ochtends na het ontbijt met Lana gewandeld in het buitengebied. Tussen de groentetuinen en citroen- en sinaasappel velden doorgewandeld en een stukje langs de Segura. De zon kwam al snel door waardoor het aangenaam werd. ’s Middags ben ik nog naar Orihuela gefietst voor een boodschapje en op de terugweg bleek even buiten Alquerias de weg afgesloten vanwege waarschijnlijk een processie. Morgen zal er ook waarschijnlijk een processie zijn bij een kerkje vlak bij Alquerias. Daar willen we even gaan kijken. Had ik ’s ochtends een mooie zonsopkomst, ’s avonds hadden we bij zonsondergang een volle maan.

vrijdag, 7 februari
Vanochtend op de fiets, zonder Lana, via het buitengebied naar Ikea gefietst, dat ten westen van het centrum van Murcia ligt. Het ligt vlak bij de grote weg, de AP7. Bij de Ikea ligt ook nog een groot winkelcentrum met o.a. Decathlon. Er loopt zelfs een tram naartoe vanuit de stad. Het was ongeveer 15 km fietsen vanaf de camping.
Eerst een kopje koffie gedronken bij Ikea en vervolgens op zoek naar dekbedovertrekken en ze voor 10€ per stuk gevonden. Ook nog een wok voor 12 a 13€ meegenomen. Bij de kassa bleek echter dat de dekbedovertrekken 15€ per stuk kosten terwijl ze boven voor 10€ afgeprijsd waren. Ook de pan was aanzienlijk duurder dan we dachten gezien te hebben. Ze hebben nog gebeld met de afdeling maar hielden uiteindelijk voet bij stuk, wij ook, dus uiteindelijk niets meegenomen. Anderhalf uur verloren.
Toen maar naar de Decathlon waar we nog binnen- en buitenbanden voor de fietskar wilden hebben. Ook nog spuitbussen voor een eventuele lekke band voor de fietsen gekocht alsmede een fietspompje voor onderweg.
Gaan volgende week nog een keer terug naar Ikea, maken dan foto’s van de aanbieding en proberen het dan opnieuw. Rond half drie waren we terug op de camping waar Lana met samengeknepen billen met smart zat te wachten. ’s Avonds waren er weer mooie luchten te zien bij zonsondergang.

donderdag, 6 februari
Op tijd op de fiets richting Murcia gefietst over het fietspad langs de Segura In Murcia bij een hondenspeelplaats koffie gedronken. Helaas waren er geen speelkameraadjes voor Lana. Vervolgens doorgefietst over het fietspad dat na Murcia nog 12 km doorloopt.
Aan het einde is een soort park waar we eerst gegeten hebben (salade) op een bankje. Toen nog buiten het park langs een pad een uurtje gewandeld. Het pad was op een gegeven moment afgezet maar we zijn er toch langs gegaan. Even later bleek waarom het afgezet was, het pad was gedeeltelijk weggeslagen door waarschijnlijk een overgelopen Segura. Lana heeft nog even in een plas gespeeld en op de terugweg nog even van ver de kathedraal op de foto gezet alsmede een “vis” in het water met een aalscholver erop.

woensdag, 5 februari
Vandaag is het circa 12 graden koeler dan gisteren, maar toch nog wel 15 graden. Wel is het bewolkt maar alleen 's ochtends heeft het 20 seconden geregend. Naar Murcia gefietst voor een bezoek aan een schilders benodigdheden winkel (penselen voor aquarel), door de Media Markt gelopen (niets bijzonders gezien) en bij de Lidl boodschappen gedaan. Voor de rest van de dag niets bijzonders dan alleen even de hond uitlaten. Op de camping hebben ze diverse zonnepanelen geplaatst en de eigenaar was met een telescoopbezem de panelen aan het schoonmaken. Lana haar poten en in een lauw badje gehad, ze liep wat mank en er zat wat leem tussen. Hopelijk morgen beter want dan willen we met haar gaan lopen.

dinsdag, 4 februari
Voorlopig de warmste dag voor ons tot nu toe, ruim 27 graden. Vanochtend even naar de markt in Orihuela geweest om wat boodschappen te doen. Heerlijk windje mee, terug wind tegen maar toch in T-shirts gefietst. Dit alles zonder Lana want die heeft het vandaag moeilijk met de warmte.
Anneke is 's middags gaan schilderen, ik ben een rondje wezen fietsen richting Murcia. In Murcia staat een kale torenflat die in de acht jaar dat wij hier komen nooit is afgebouwd, alleen een kaal kolos is wat er staat. Richting Ikea gefietst aan de oost kant van Murcia, vlak bij de AP-7 en het stadion van Murcia.
Bij de Ikea is een grote parkeerplaats met ook een gedeelte voor campers die bijna helemaal vol staat. Saaie bedoening zonder enkele voorzieningen op chemisch toilet en vuil water lozing na. Maar ja, het kost ook niets en je mag er maximaal 72 uur staan. Dan heb je Ikea toch wel van binnen gezien. Verder is er nog een heel shopping centrum met o.a. Decathlon.
Op de terugweg via wat binnenwegen langs Monteagudo gereden waar op een stuk rots een kasteel staat, het Castillo en Cristo de Monteagudo, met een groot beeld erop. Het beeld is het monument voor het Hart van Jezus, een majestueuze sculptuur van 14 meter hoog en in 1951 ontworpen door Nicolas Martinez Ramon.Monteagudo is een wijk die behoort bij de gemeente Murcia.
Vlak bij Monteagudo bevinden zich nog 4 kolossale rotsblokken. Via de groenten tuinen weer terug naar de camping gefietst Een mooie tocht van 40 km. Aan het einde van de middag het gebruikelijke uurtje met de hond gelopen waarbij weer mooie plaatjes van de ondergaande zon te zien waren.

maandag, 3 februari
Omdat het weer een warme dag beloofde te worden vroeg vertrokken voor een fietstocht naar een stuwmeer hier in de omgeving. Het is een van onze favoriete fietstochten. Even na Los Ramos begint het ‘klimwerk’. Na 7 km zit je in het prachtige achterland waar het klimmen en dalen is. Onderweg stonden vele bomen in bloei wat leuke plaatjes gaf. Hier is het voornamelijk citroen- en sinaasappel plantages.
Op ons gebruikelijke plekje gepauzeerd en na nog wat klimmen en een wat langere afdaling kwamen we bij het plaatsje Torremendo, gelegen aan het stuwmeer.
Nu moesten we aan de overkant zijn zodat we nog een stukje om het stuwmeer heen moesten. Het niveau van het stuwmeer is sinds dat we hier twee jaar geleden waren wederom gezakt. De ‘uiterwaarden’ staan volledig droog.
Onderweg zagen we de zoutmeren van Orihuela en diverse artisjokken velden waar de vruchten bijna loodrecht omhoog staan. Ook de urbanisatie Bella Vista van afstand gezien. Hier zaten Gerrit, Roos, Rob en Jetty enkele jaren geleden voor een maand in een van de appartementen.
Pauze gehouden bij het stuwmeer waar Lana even helemaal uit zijn dak kon gaan en op enig moment compleet kapot was, weliswaar van korte duur. Het was bloedheet in de zon, boven de 25 graden. Rond twee uur begon de terugtocht, nu via de andere kant van het stuwmeer. Na 2 km constateerden we dat een band van het fietskarretje lek was. Geen probleem, reserve binnenbanden in ruime mate aanwezig. Echter……geen fietspompje. Toch maar begonnen met de band er uit halen en ondertussen had Anneke een race fietser aangehouden die een pompje bij zich had. In samenwerking met de Belg was het gauw gepiept, alleen minimaal lucht in de band. In rap tempo zonder te rusten naar huis gereden waar ik de band alsnog op de juiste spanning gebracht heb. Het fietspompje bleek ergens bij regenkleding verstopt te zijn en die hadden we natuurlijk niet bij ons. Al met al goed afgelopen en ’s avonds voor het eerst buiten gegeten. Morgen wordt het nog warmer, zo’n 28 graden. Blijven maar rondom huis want voor Lana wordt het te warm.

zondag, 2 februari
Vanochtend eerst gebeld met de jarige Daniëlla, 42 jaar geworden. Verder verslagen en foto’s bijgewerkt, zowaar gisteravond en vanochtend uitstekend internet. Na de lunch zijn we naar Orihuela gefietst. Daar was gisteren en vandaag jaarmarkt/braderie. Heel veel kraampjes in het oude centrum met veel eettentjes, oude ambachten, muziek en nog veel meer. Een uurtje daar rondgelopen, de drukte viel mee, en toen met heerlijk weer in onze t-shirts weer naar de camping gefietst. Daar genoten van een heerlijke namiddag zon. Het wordt iedere dag een graadje warmer. Na woensdag daalt het kwik overdag naar 16 graden maar het blijft droog.

zaterdag, 1 februari
Vandaag met de fiets en Lana in de fietskar naar de markt in Fortuna geweest. Het ligt wat hoger in de bergen en de enkele reis bedraagt rond de 25 km.
Rond kwart over negen vertrokken langs de groentevelden richting Santomera. Daar de AP7 onderdoor gegaan en via veelal lokale rustige wegen naar Fortuna geklommen. Onderweg een theepauze gehouden. Rond kwart over elf waren we op de markt.
De markt ligt verspreid over enkele straten rondom een kerkplein. Het is best een redelijk grote, gezellige markt voor zo’n kleine plaats. Wat groente gekocht, geluncht en weer op de fiets terug. Ging nu een stuk gemakkelijker en sneller omdat het veelal dalen was. Rond kwart over drie waren we weer terug op de camping. ’s Avonds eindelijk gelukt om verslagen en foto’s op de website te zetten. Ook vandaag weer zonnig en warm lente weer.

vrijdag, 31 januari
Na de vermoeiende dag van gisteren is het vandaag een rustdag. Anneke heeft wat geschilderd en ik heb geprobeerd om de website bij te werken wat niet lukte vanwege zeer slecht internet. Rond half zes het dagelijks uurtje lopen met de hond, voor het eten. Overigens vandaag weer heerlijk weer met temperaturen boven de 20 graden en veel zon.

donderdag, 30 januari
Vanochtend geen ontbijt. Om kwart voor negen op de fiets richting La Marina, 50 km verderop aan de kust. Onderweg, na 28 km, ontbeten op een picknickplaats bij een kerk, even buiten de plaats Algorfa. Hier hebben we afgelopen zaterdag koffiepauze gehad. Anneke heeft een eitje gebakken, hier waren goede voorzieningen zoals een waterpas tafel waar het gasstelletje mooi op kon staan. Rond twaalf uur reden we het strand op bij El Pinet aan de noordkant van La Marina. Geluncht en een stukje over het strand gelopen en door het gebied achter de duinen. Rond twee uur de terugreis begonnen en op dezelfde plek als de heenweg nog een eitje gebakken. Tegen vijven waren we terug op de camping, moe maar voldaan na ruim 100 km gefietst te hebben. Morgen houden we een rustdag.

woensdag, 29 januari
Vandaag houden we een rustdag. Alles op ons gemak, Anneke is even naar de kapper geweest en ik heb de accu laders van de fietsen even uit de knoop gehaald. Anneke is wat gaan schilderen en ik ben de verslagen en de foto’s gaan bijwerken. Na de middag ben ik caches gaan zoeken langs de Segura. Nu 14 caches van de nieuwe E-serie gevonden. Ik kom steeds verder van huis en zit nu al op 8km van de camping. ’s Avonds genoten van wederom mooie luchten bij de zonsondergang.

dinsdag, 28 januari
Bij het uitlaten van Lana ’s ochtends om half acht foto’s genomen van schitterende luchten bij de zonsopkomst. Vanochtend om kwart voor tien vertrokken richting Orihuela, vandaag is er daar markt. Vlak bij Orihuela gepauzeerd op een voor ons bekende plek. Daarna de markt opgezocht die op een groot parkeerterrein wordt gehouden. Echter alleen auto’s op de parkeerplaats, maar geen markt. Aan een voorbijganger gevraagd of het op een nieuwe plek was en dat klopte. Haar aanwijzingen gevolgd en zo waren we gauw bij de nieuwe locatie. Op een van de brede wegen gescheiden door een middenberm was nu de markt.
Even wennen, er lijken minder kraampjes te staan en de prijzen lijken wat hoger. Twee riemen gekocht .voor 5€, laatst op de markt in Almoradi kon je er een voor 10€ kopen van dezelfde kwaliteit. Maar goed dat we dat toen niet gedaan hebben Uiteraard de bekende Churros gegeten, beetje vettig. Het was ook een andere dan waar we normaal de Churros haalden. Verse doperwten gekocht en rauwe bieten. Na de markt te hebben afgelopen weer naar het pauze plekje gereden om onze stokbroodjes op te eten.
Op de terugweg nog wat broccoli geplukt van een reeds geoogst veld. Rond drie uur waren we terug en hebben we eerst de groente verwerkt wat altijd de nodige tijd vraagt. ’s Avonds weer mooie foto’s gemaakt van de zonsondergang.

maandag, 27 januari
Met zon opgestaan. Op ons gemak ontbeten, buiten in het zonnetje. Rond half elf zonder hond naar Beniel gefietst. Een dorp 8 km van de camping, langs de Segura richting Orihuela. Daar was markt waar we een klein uurtje over heen geslenterd hebben. De markt ligt gedeeltelijk tegen de ommuurde gemeentelijke begraafplaats. Rond half een weer terug en is Anneke gaan schilderen en ik ben caches wezen zoeken.
Er liggen hier langs de Segura 8 series van 18 caches waarvan ik de nodige al heb gevonden. Vlak bij de camping ligt de F-serie en die is helemaal vernieuwd. Ik heb er 12 gevonden, komende weken zullen er wel meer volgen.

zondag, 26 januari
Het weer lijkt vandaag verder te verbeteren. Geen regen meer verwacht en temperaturen oplopend tot 16 a 17 graden. Wel af en toe een wolkje maar daar hebben we geen moeite mee. Om kwart voor elf naar Murcia gefietst voor een bezoek aan het museum ‘Casino’. Geen speel hol maar een gebouw uit 1852 met diverse zalen. Het is een mengeling van verschillende artistieke stromingen.
Het gebouw is een hoofdkantoor van een instelling met dezelfde naam, die functioneert als een privé club. Er is o.a. een Arabische binnenplaats en een Engelse bibliotheek (vandaag gesloten). Ook is er een balzaal. Het gebouw bevat ook een verzameling 19e-eeuwse Spaanse schilderijen.
Na een uurtje te hebben rondgekeken zijn we weer teruggefietst naar de camping waar Anneke is gaan schilderen en ik ben de verslagen en foto’s gaan bijwerken omdat het internet het ’s middags beter doet dan ’s avonds. Verder een prima dag met winst voor Feyenoord, verlies voor 020 en gelijke spelen voor 040 en 013.

zaterdag, 25 januari
Opgestaan met een bewolkte lucht. Het zou wel droog blijven. Vandaag zijn we naar de markt van Almoradi geweest, een fietstocht van 35 km heen en 35 terug. Na 25 km een pauze gehouden op een plek bij een ruïne en een citroen plantage. Hier hebben we al vaker gepauzeerd, Lana kan zich hier aardig uitleven.
Het is een gezellige markt in Almoradi, die geconcentreerd ligt rondom de straten van een kerkplein. Aan de ene kant bevinden zich de groente kraampjes en aan de andere zijde de kleren e.d. Ook is er een kraampje met honden spullen wat eigenlijk de reden was om er naar toe te gaan. Wat lekkers voor Lana gekocht en zelf hebben we Churros gegeten. Na een uur weer op de fiets gestapt voor de terugweg. Onderweg op een grote , vrij liggende picknickplaats bij een kerk geluncht. Rond vieren waren we terug op de camping, moe maar voldaan. Nog even gelopen met Lana maar vanwege een flinke regenbui de wandeling ingekort.

vrijdag, 24 januari
Om half acht Lana uitgelaten. Het was bewolkt en een graad of tien. Daarna soep met stokbrood gegeten. We hebben de bakker wel ’s ochtends om half tien precies voor de camper maar ik heb zelf stokbrood in het dorp, Alquerias gehaald. 3 broden voor 1€. Bij de bakker betaal je 1.20 tot 1.40 voor 1 stokbrood. Na het eten met Lana naar het dorp Alquerias gelopen via een omweg om nu daar de markt te bezoeken. Het is een kleine markt met dezelfde kraampjes als in Murcia maar dan maar 1 of twee van het zelfde. Om half een waren we weer thuis. Gegeten en Anneke is toen gaan schilderen.
Ik heb eerst een uurtje met de hond gelopen en heb toen de fiets gepakt. Via de groenten tuinen van Murcia en omgeving naar Orihuela gefietst. Je komt van alles tegen, borenkool, bloemkool, groene kool, artisjokken, valse peterselie , citroen gaarden en dergelijke. In Orihuela wat boodschappen gedaan bij de Lidl en Supermercado. Onderweg op de terugweg regenkleding aan moeten trekken. Terug op de camping was het zo goed als droog. Nog even wat gedronken en toen beiden nog even met Lana een blokje lopen. Maar dit was van korte duur vanwege een flinke regenbui.

donderdag, 23 januari
Op ons gemak opgestaan en gegeten. Rond kwart voor elf zonder Lana op de fiets naar Murcia. Het is tien kilometer fietsen, of over het fietspad langs de Segura of via doorgaande wegen en de laatste 5 km over het fietspad langs de Segura. Heen voor optie 2 gekozen, terug voor optie 1.
De markt in Murcia is de grootste in de omgeving. Zeker 1 km lang met dubbele kramen. Dat wil zeggen, heen aan beide zijden kraampjes en terug ook weer aan beide zijden kraampjes. Af en toe een doorgang naar de andere kant en geregeld in zijstraten ook nog kraampjes. Veel van het zelfde, veel groente- en fruitkraampjes, schoenen, ondergoed, sokken, kleding e.d.
De bedoeling was om 1 groente te kopen maar uiteindelijk met 2 tassen vol terug naar de fietsen. Heerlijk verse tuinbonen gekocht en veel paprika’s voor paprika soep. Rond half twee waren we thuis op de camping. Lana even laten plassen, gegeten en toen nog twee uurtjes met Lana gelopen maar nu richting Orihuela. Wederom langs de Segura. Ze waren bezig om een stuk van het onverharde pad te egaliseren met bulldozer. Ik ben benieuwd of het volgend jaar geasfalteerd is. Tegen half vijf waren we terug op de camping. Nog even wat gedronken maar toen werd de zon bedekt en daalde de temperatuur. (Tussen door tuinbonen en paprika’s schoongemaakt). Dus naar binnen, eten en het avond programma afwerken, op de computer, schilderen of lezen. Helaas geen spelletjes want die liggen nog netjes thuis in de la.

woensdag, 22 januari
Vandaag stond de verplaatsing naar een nieuwe camping op het programma. Het weer is inmiddels een stuk verbeterd, het is warmer geworden en er is een waterig zonnetje te zien. Rond tien uur vetrokken voor een rit van 44 km naar camping Huerta de Murcia in Los Ramos, een 10 km van Murcia verwijderd. We konden zonder navigatie rijden omdat we de weg hier inmiddels wel weten.
Tegen elf uur reden we de camping op en werden we hartelijk verwelkomd door Trini, de vrouwelijke helft van de eigenaren. Er waren genoeg plaatsen vrij dus konden we zelf een plekje uitzoeken. Op het oude gedeelte van de camping een mooie plaats uitgezocht. Tenslotte willen we hier enkele weken blijven staan. We hadden gelijk aanspraak met onze Nederlandse buren en ook met Belgen die we een paar jaar geleden hier al ontmoet hadden. Ook “opa Frans” was er, die komen we ieder jaar tegen. Het is een Fransman van in de 80, vandaar de naam. Eerst koffie gedronken en toen de hele santenkraam geïnstalleerd.
Na het middageten zijn we met Lana een stuk langs de Segura gaan wandelen. Het riviertje was een brede modderige stroom geworden. Het pad langs de Segura is goed begaanbaar, soms moet je om wat plassen heen. De citroenbomen hangen vol en er zal eerstdaags wel geoogst gaan worden. We hebben een uur gelopen, toen wat gedronken (warmwater en thee meegenomen) en daarna zijn we weer terug naar de camping gegaan. Vroeg gegeten en toen nog even met Lana naar het dorp gewandeld om een nieuw maatbekerbakje voor het voer voor Lana te kopen, deze was inmiddels dankzij Anneke naar de knoppen. Ook nog een pak koeken, Rollos, gekocht die we erg lekker vinden.
Bij thuiskomst nog even Met de Belgen staan kletsen. Die vertelden dat ze vorig jaar hier problemen met de stroom hadden, in die zin, dat de energie maatschappij geen stroom meer leverde. Met zonnepanelen en een stroomgenerator lukten ze het toen op de zaak draaiende te houden maar dat koste de gasten wel 7€ per dag. Nu lijkt alles weer normaal maar ze hebben er wel enkele gasten mee verloren.

dinsdag, 21 januari
Vannacht heeft het flink geonweerd en geregend. Om half zeven vlug even de hond uitgelaten omdat het even niet zo hard regende. Verder weer regen en onweersbuien. Tussen de buien door Lana uitgelaten. Na enen werd het droger en kwam een mager zonnetje te voorschijn. Met Lana 1,5 uur gelopen. Het pad wat ik normaal neem was nu niet mogelijk vanwege diepe plassen op de weg. Een stuk omgelopen en daar waar Lana gisteren te water ging was het peil zeker 75cm tot 1m gestegen. Je zag de betonnen bak helemaal niet meer. Voor het overige weinig gedaan, morgen vertrekken we naar Alquerias waar we de camping besproken hebben. Vanavond kaasfonduen en naar Cambuur-Feyenoord op mijn mobiel proberen te kijken, de ontvangst is 's avonds niet zo best.

maandag, 20 januari
Vannacht veel wind en regen gehad maar al met al viel het wel mee. Lana even in de regen snel uitgelaten. Rond 11 uur leek het een tijdje droog te blijven, dus vlug naar buiten om een wat grotere ronde met hem te doen. Net op tijd weer terug. Bij het toiletgebouw ontmoette ik mensen die naast ons op de camping bij Valencia stonden. Die waren via Calpe hiernaar toe gekomen omdat ze daar van de camping moesten vanwege plaatsgebrek. In Calpe was de boulevard afgesloten omdat die onder water stond.
’s Middags was het grotendeels droog. Dus vlug met Lana naar buiten. Toch een heel avontuur met Lana meegemaakt. Achter de camping loopt een afwateringskanaal met een schuin stijl oplopende betonnen wand. Het kanaal is niet breed, 1 a 1,5 meter. Na 5 jaar er langs gelopen te zijn besloot ze eindelijk om eens het water te inspecteren, ze sprong er pardoes in (waarschijnlijk zwom er een eend of reiger in). Maar ze kon er op eigen kracht niet uitkomen omdat de wand te hoog was. Er stond een sterke stroming in , gelukkig kon ze er staan. Maar ze raakt een beetje in paniek, rende met de stroming mee en dan weer tegen de stroming in terug. Ik heb eerst Anneke gewaarschuwd en daarna geprobeerd haar bij me te krijgen .Uiteindelijk kwam ze naar me toe en kon ik de riem om haar kop krijgen. Ik kon er zelf niet in want dan kwam ik er ook niet op eigen kracht meer uit. Geprobeerd haar op de kant te trekken en na twee keer , waarbij Lana ook meehielp, haar er uit gekregen. Anneke had inmiddels alarm geslagen op de camping en er waren al hulptroepen onderweg die ze weer af kon zeggen. Een Duits echtpaar was inmiddels met de auto gearriveerd maar hun hulp was niet meer nodig. Lana was opgelucht dat ze eruit was en rende als een gek heen en weer. Voortaan het kanaal maar mijden of daar aan de riem doen.
Tegen zessen is het gaan onweren en hard gaan regenen, maar wij zitten binnen droog, gedoucht en al.

zondag, 19 januari
Ik heb 's ochtends een uurtje met Lana gewandeld en daarna hebben we ontbeten. Volgens de verwachting zou het rond 12 uur gaan regenen dus om half elf hebben we nog 1,5 uur met de hond gelopen. Bij thuiskomst enkele spetters maar dat was niet de moeite. Rond twee uur is het uiteindelijk gaan regenen.

zaterdag , 18 januari
Het zou vandaag nog mooi weer zijn en de bedoeling was dat we een stukje gingen fietsen. Na het uitlaten van Lana kwam Anneke met het plan om toch vandaag te vertrekken omdat voor de regio Valencia code rood was afgegeven in verband met de naderende storm Gloria.
Eerst alles ingepakt, gegeten en uitgecheckt bij de receptie. Vervolgens op weg naar Catral waar we op camping Marjal een paar dagen willen blijven staan. Komende woensdag hebben we gereserveerd op camping Huerta de Murcia in Los Ramos, een 10 km van Murcia. Onderweg wat regen gehad maar naarmate we bij Catral kwamen werd het zonniger. Na 209 km waren we bij Camping Marjal. Ingecheckt en de boel uitgepakt. Lekker in het zonnetje wat gedronken en toen een uur met Lana gewandeld achter de camping. Morgen wachten we wel af waarnaar de regen en de storm komt. 's Avonds op mijn mobiel naar Feyenoord gekeken, werkt uitstekend en ik heb MB's genoeg.

vrijdag, 17 januari
Vandaag een fietstocht gemaakt naar El Palmar. Een dorpje, 6 km van de camping. Het ligt tussen het water en de rijstvelden. Het staat bekend om zijn paella. Eest wat rondgelopen door het dorpje en toen uiteraard paella eten. Een toeristen menu van 3 gangen genomen wat bestond uit 3 voorgerechten, paella als hoofdmaaltijd en een ijsje toe Heerlijk in het zonnetje gezeten en ruim 1,5 uur getafeld. Daarna weer terug naar de camping en ik heb nog een wandeling gemaakt met Lana. Besloten om nog 4 nachten bij te boeken omdat het de komende dagen slecht weer wordt.

donderdag, 16 januari
Vandaag een dag van caches zoeken en schilderen, dus verder weinig te melden. Alleen wat nieuwe fietspaden ontdekt door het caches zoeken. Je kunt bijna geheel over vrij liggende fietspaden naar Valencia fietsen.

woensdag, 15 januari
Voor ons doen laat opgestaan, rond kwart voor negen. Eerst met de hond een uur gelopen door bos, duinen en strand. Hanneke via whatsapp gefeliciteerd met harar 35e verjaardag. Op ons gemak gegeten en rond half twaalf met de fiets naar een naburig dorp, El Perellonet, gegaan. Daar bij de Consum boodschappen gegaan. Kunnen we weer een paar dagen vooruit. Het is wat bewolkt maar het wordt 17 graden.
Op de camping gegeten, diepvries pizza's van de Consum. Smaakte prima. Nat het eten lekker nog een eind met de hond gelopen en geprobeerd om een cache in een boom te vinden die ik eergisteren niet heb kunnen vinden. Helaas niet gelukt.
Tegen vijven weer op de camping waar Anneke zich even neder heeft gevleid om naar haar boek te luisteren en ik ben verder gegaan met verslag en foto's. Bij de receptie hebben we doorgegeven dat we zaterdag willen vertrekken. Inmiddels al voor de derde keer verlengd, een teken dat we het hier goed naar onze zin hebben.

dinsdag, 14 januari
Na het uitlaten van de hond Martijn via whatsapp gefeliciteerd met zijn 39e verjaardag. Om kwart voor tien met de fiets richting Valencia gefietst. Hetzelfde pad als een paar dagen geleden. Blijft een mooi fietspad. In Valencia zelf via fietspaden naar de groen strook. Deze strook loopt dwars door Valencia heen. Het is een aangelegde groene strook waar je kunt genieten. Je kunt hier ongestoord fietsen of wandelen op gescheiden paden. Er zijn diverse plekken waar je kunt zitten en er zijn diverse sport mogelijkheden. In de groens strook stroomde vroeger de rivier de Turia maar het is nu park Turia geworden.
In de stad op een zonnig terras een pizza gegeten en toen weer teruggefietst naar de camping. Op het strand Lana nog even laten rennen. De afstand naar Valencia is ongeveer 22 km.

maandag, 13 januari
Vandaag op caches jacht geweest. Er liggen hier in het natuurpark een aantal series. Vandaag heb ik er een twaalftal gevonden. Anneke heeft zich bezig gehouden met een van haar muurschilderingen die aan de buiten muur van de keuken komen te hangen. Kortom, een rustige dag en zonnig weer.

zondag 12 januari
Na het ontbijt naar het naburig dorp El Perellonet gefietst, op zo’n kleine 7 km van de camping. Een saai lang gerekt dorp met diverse kleine boulevards. Die allemaal doodlopen zodat je weer naar de hoofdweg terug moet. In het centrum van hert dorp was een iets langere boulevard, daar even Lana los gelaten op het strand. Die was als een speer vertrokken en kwam een tijdje later als een speer over de boulevard terug gerend. Was niet zo’n succes. Weer terug gefietst naar de camping waar we gegeten hebben en daar na ben ik met de hond gaan wandelen en is Anneke wat gaan schilderen.

zaterdag 11 januari
Vandaag naar Valencia gefietst over het mooie b rede fietspad dat door het natuurpark Albufera loopt en waar de camping aan grenst. Na zo’n 6 km , kom je uit op de CV500. Daar fiets je dan een paar km over de CV 500 en kom je door het dorp El Saler heen. Her hebben we een koffie en thee pauze gehouden. Na El Saler ligt er weer een mooi fietspad dat door de duinen loopt en na een paar km loopt het direct langs een boulevard en zie je de container haven steeds dichterbij komen. Aan het eind van de boulevard op goed geluk het juiste fietspad aangehouden die ons bij het aquarium, het L’Oceanografic. Dit is een futuristisch gebouw met een dolfinarium. Uiteindelijk in het centrum uitgekomen waar we een pizza gegeten hebben. Op het plein staan veel oude gebouwen die er allemaal goed verzorgd uitzien. Ook ligt er een mooie fontein en hebben we een toren, behorende bij de kathedraal gefotografeerd. Doordat Lana mee was waren we wat beperkt in onze bewegingen. Rond haf drie weer teruggefietst naar de camping.

vrijdag 10 januari
Rond tien uur vertrokken richting Valencia waar we een paar dagen willen blijven. Via de tolweg AP7 weer op weg, alleen konden we zo door de tolpoortjes heen rijden zonder een ticket te hoeven pakken. Bij nazoeken op internet bleek dat met ingang van 1 januari 2020 geen tol meer betaald hoeft te worden tussen Cambrils en Alicante. Een prettige meevaller. Rond enen reden we camping Devesa Gardens op. De camping ligt een 20 km onder Valencia direct aan de CV500 Het ligt tussen de zee (en duinen) en een langgerekt meer in. Je kunt alleen in zuidelijke richting of in noordelijke richting gaan.
Het is een luxe camping met bijna honderd plaatsen voor campings. De plaatsen zijn ruim, bijna 100 m2 en er is 16 A stroom. Ook is er per plaats een waterkraan. Na installatie van de camper heb ik even de omgeving verkend met Lana. Aan de overkant van de CV500 ligt een schitteren natuurgebied waar je met Lana heerlijk kunt wandelen, of in bosachtig gebied, over een fietspad, door de duinen en op het strand. Hier kunnen we het wel even volhouden.

donderdag, 9 januari

Weer volop zon vandaag. Eerst Lana uitgelaten op de boulevard in Cambrils. Anneke ging schilderen en ik ben caches wezen zoeken in de buurt van Mont-Roig el Camp. Een mooie omgeving om te fietsen en ik heb een stuk of vijf caches gevonden en nog meer niet gevonden. Een mooie dag met heerlijke temperaturen. Aan het eind van de middag nog even met Lana gewandeld op het strand direct aan de camping. Je kon achter lang lopen naar het dorp Mainou. Morgen vertrekken we naar Valencia. Deze camping is ons in ieder geval goed bevallen en we zullen hier zeker terugkomen.

woensdag,8 januari

Vandaag marktdag in Cambrils. Eerst Lana goed uitgelaten en toen op de fiets zonder hond naar de markt gefietst. Het is een vrij grote markt echter met weinig groente stalletjes. Heel wat anders dan in Murcia waar het stikt van de groente stalletjes, dus veel concurrentie, dus lagere prijzen. Een half uurtje rond gelopen en wat groente gekocht. Ron de markt was nog een demonstratie aan de gang, waarvoor was niet duidelijk, maar ja, iedereen moet tegenwoordig ergens voor protesteren. Op de terugweg bij een Spar supermarkt aanvullend groente gekocht en daarna weer terug naar de camping. Lana nog een paar keer uitgelaten en voor de rest van de dag rustig aangedaan.

dinsdag, 7 januari

’s Ochtends bij 3 graden b uiten gegeten. In de zon en met weinig wind is dat goed te doen. Vandaag een fietstocht gemaakt, weer richting klooster Ermita en daar in een lager gelegen deel gewandeld lang olijfgaarden en paden geflankeerd door cactussen. Aan het begin van de middag heb ik met Lana nog even bij Cambrils een wandeling gemaakt. Mooie zonsondergang op de camping gezien.

maandag, 6 januari
Vandaag een fietstocht gemaakt naar Salou, 10 km ten noorden van Cambrils. Vroeger het vakantie dorp voor de jeugd. Het eerste stuk mocht Lana aan de fiets meelopen, en in Cambrils hebben we nog even in de droge rivierbedding gewandeld. Over een vrij liggend . fietspad langs de kust naar Salou gefietst. Langs de boulevard staan alleen maar appartement gebouwen of hotels waar totaal geen leven in zit. Het was uitzonderlijk druk op de boulevard omdat het drie koningen was, dus een vrije dag voor de Spanjaarden. In Salou langs het strand op een bankje gegeten en toen weer de teruggefietst naar de camping. Weer een mooie zonnige dag gehad maar op de fietst moet je wel een vest of jas aan.

zondag, 5 januari
Vandaag een fietstocht gemaakt naar het naburige dorp Mont-Roig del Camp op zo’n 7 km van de camping. Op de weg er naar toe veel wind tegen en geleidelijk klimmen wat een aanslag op de accu van de fiets was. Even buiten het dorp de fiets geparkeerd bij een lange afstand pad. Dit pad een tijdje gevolgd en liep langs bij een hoger gelegen klooster , Ermita de la Mare de Deu de la Roca, waar je een mooi uitzicht had over de omgeving.
Lana heeft zich uitstekend kunnen vermaken waarbij zij dwars door de langs het pad gelegen olijfgaarden kon rennen. Boven even de bij het klooster gelegen kerk bezocht en genoten van het uitzicht. Dezelfde weg weer teruggelopen naar de fietsen. Nu ging het naar de camping gesmeerd omdat we de wind in de rug hadden en de weg omlaag ging. Vandaag weer een mooie en nieuwe omgeving ontdekt.

zaterdag 4 januari
Eerst de hond uitgelaten en daarna ontbeten. Enige discussie over een camping maar uiteindelijk niet voor Llosa gekozen maar voor Camping Playa y Fiesta In het dorp Mainou, 5km ten zuiden van Cambrils. Er was plaats zat en de kosten zijn € 15 all in per nacht. Er zijn ruime plaatsen en we worden niet gehinderd door bomen wat wel het geval was bij camping Llosa. Bovendien ligt de camping direct aan zee. Voorlopig voor 3 dagen geboekt. Het weer ziet er voor de komende weken goed uit, veel zon en temperaturen tussen de 12 en 16 graden.

vrijdag 3 januari
Op tijd weer vertrokken en zonder problemen Lyon door getuft. Onderweg geluncht, avondeten genuttigd en vlot door de Pyreneeën Spanje binnen gereden. De weg is nu eindelijk klaar en dat scheelt de nodige tijd. Onderweg getankt voor € 1,544. Bij Cambrils de tolweg afgegaan, Tolpoortjes stonden nu direct op de AP7 en niet na de afslag. Wegwerkzaamheden?? Bij een pompstation getankt voor € 1,289, twee cent goedkoper dan bij de Makro. Rond negen uur stonden we op een parkeerplaats bij het pompstation. Volgens een bord koste het € 16,50 voor een nacht, maar dat bord konden wij natuurlijk niet lezen. Morgen gaan we naar camping Llosa in Cambrils.

donderdag, 2 januari
Rond half tien vertrokken uit Best, eerst bij de Makro nog getankt. Voorspoedige reis, rond twee uur getankt in Luxemburg voor € 1,134. Even gepauzeerd en verder gereden door een mistige wereld. Rond zes uur gegeten en daarna tot negen uur 's avonds doorgereden. Op een parkeerplaats in de buurt van Tournus de camper geparkeerd, na 702 km gereden te hebben.
Overnacht op de parkeerplaats tussen de vrachtauto's.