Hong Kong 2019 imageHong Kong 2019 imageHong Kong 2019 image
Verslag 1e week Nieuw Zeeland en China reis: Hong Kong

11 januari, vrijdag
   Met de trein naar Schiphol gereisd vanaf Den Bosch. Ruim op tijd aangekomen zodat we voldoende tijd hadden voor een lunch. Op tijd vertrokken richting Hongkong en na circa 11 uur vliegen ’s ochtends volgens schema aangekomen op 12 januari. (tijdsverschil van 7 uur)
12 januari, zaterdag
   Met een taxi naar ons hotel , BP Internationaal in het Kowloon district, gereden waar ze ons eerst 1,5 uur wilden laten wachten omdat het erg druk was. Hier waren we het uiteraard niet mee eens, uiteindelijk een kamer gekregen op de bovenste (25e) verdieping. Vanaf de 24e verdieping ging geen lift meer maar dat was voor ons geen probleem. We hadden een prima kamer met uitzicht over de nodige wolkenkrabbers alleen jammer dat het vrij mistig was vanwege de smog.
   Na eerst een paar uur geslapen te hebben een beetje rond gelopen door de wijk die er een beetje armoedig uitzag. Ergens een bordje rijst met curry gegeten en wat boodschappen gedaan bij een supermark tegenover ons hotel. Toen terug naar het hotel om op tijd naar bed te gaan. Tenslotte moesten we 7 uur tijdsverschil inhalen.
13 januari, zondag
   Op tijd wakker, ontbeten op de kamer en daarna op zoek naar een schilderswinkel waarvan we de adressen van Claire gekregen hadden. Daar aangekomen bleek er een andere winkel in te zitten. Toen besloten om met de ferry naar Hongkong Island te gaan. Onderweg daar naartoe kwamen we door een winkelstraat met alle dure merken zoals Gucci, Rolex, Chanel etc. Volgens internet is het de 2e duurste winkelstraat ter wereld. Met de ferry waren we in 7 minuten aan de overkant. Daar was een kermis- en circusterrein. Via dat terrein naar ons volgende adres voor schilder benodigdheden. Ook op dit adres was een andere winkel gevestigd. Op de terugweg een pizza gegeten, weer met de ferry naar de overkant en weer richting hotel gelopen. Onderweg nog een poging gedaan om een schilder zaak te vinden en nu was het raak. Op de 3e verdieping van een gebouw bleek er een te zitten. Wat rond gekeken en Anneke heeft wat kwasten gekocht.
   Op de kamer even een dutje gedaan en daarna in de wijk tegenover ons hotel gegeten. Vervolgens in Temple Street de avondmarkt bezocht waar je van allerlei rommel en bij diverse tentjes eten kon kopen. Op tijd terug op de kamer want de jetlag  speelt nog op.

14 januari, maandag
   Weer met de ferry naar Honkong Island, nu om met de Peak tram naar The Victoria Peak te gaan. Een steile rit van 45 graden naar het Sky Terrace waar je in 10 minuten aankwam. Onderweg kwam je langs de wolkenkrabbers die je nauwelijks kon zien vanwege de mist/smog. Op het Sky Terrace was nauwelijks iets te zien. We wilden daar een rondwandeling maken maar vanwege de mist dat achterwege gelaten. Via een zeer steile maar goed begaanbare weg naar beneden gelopen. Vlak bij de ferry pier lag het stadhuis. Daar was een ceremonie bezig met enkele hoogwaardigheid bekleders waar een erewacht en een fanfare voor was opgesteld. Weer met de ferry naar de overkant en terug naar het hotel gelopen. Wat gerust en ’s avonds weer ergens een hapje rijst gegeten en nog een keer over de avondmarkt gelopen.

15 januari, dinsdag
…Nog een ochtend om in Hongkong door te brengen. Eerst door het park achter ons hotel rond gelopen om vervolgens nog eens naar de 2e duurste winkelstraat ter wereld te gaan. Aan een kant dure winkels en aan de andere kant van de straat eveneens met daarboven nog 2 etages met allerlei winkels over de hele lengte van de straat (zeker 500 a 700 meter). Er wat gedronken en terug naar het hotel waar we met de taxi naar het vliegveld zijn gegaan. Daar vertrok om 17.25 ons vliegtuig naar Auckland.

Waren leuke dagen in Honkong, een en al hoge wolkenkrabbers maar helaas veel smog. De temperaturen waren goed, tussen de 20 en 25 graden. Nu op naar het volgende avontuur.