Verslag 12 1e week China reis

30 maart, zaterdag
…Gisteravond om 22.00 uur vertrokken richting Shanghai. Goede vlucht, redelijk geslapen op een slaappilletje en rond half zes in de ochtend lokale tijd na dertien uur vliegen aangekomen. Eerst lang taxiën voordat we er uit konden en toen nog een hele busrit over het vliegveld naar de aankomsthal. Even een gedoe met de transfer maar uiteindelijk moesten we toch eerst langs de douane en toen weer opnieuw langs de douane om binnen te komen bij de vertrekhal. Gelukkig was de bagage doorgelabeld naar Beijing zodat we ons daar niet druk over hoefden te maken. We hadden weer nieuwe telefoonkaarten voor onze telefoons gekocht. Google en Gmail werken niet, WhatsApp werkt wel alleen kunnen we geen bijlagen en foto’s versturen.
…Met een kwartier vertraging vertrokken richting Beijing. Onrustige vlucht met de nodige turbulentie, zeker het laatste half uur. Vlogen het laatste halfuur laag over Beijing met veel turbulentie, was niet prettig. Uiteindelijk met een kwartier vertraging geland en weer eerst weer een kwartier taxiën over het vliegveld en toen weer een kwartier met de bus naar de aankomsthal. Wij kwamen gelijktijdig met onze koffers bij de band zodat. we gelijk door konden lopen naar de aankomsthal. Daar stonden onze reisleider en chauffeur al klaar met een bordje met onze naam erop.
…Naar de auto en op weg naar het hotel. Het was druk op de weg, veel files. Veel 3-baans wegen, veel gebouwen maar de hoogte ervan viel mee. Vaak maar 5 etages. Ook door de dure winkelstraat gekomen met de bekende merken. Burger King, Mac Donalds en Starbucks zijn goed vertegenwoordigd. Na een klein uur kwamen we bij ons hotel, het DongFang hotel van 17 verdiepingen. Wij kregen een kamer op de zevende verdieping en die zag er prima uit.
…Eerst wat spullen uitgepakt en toen een eettentje wezen zoeken. Bij de eerste konden we niet goed duidelijk maken wat we wilden hebben ondanks de vertaalapp. Bij het tweede tentje waar we door naartoe waren verwezen lukte het wel. Een maisschotel, spinazie met bonen, een soort mie met ei en een soort pannenkoek gevuld met sla. Was heerlijk en dat voor maar omgerekend euro 9,50. Bij een coffeeshop wilden we iets drinken maar voor omgerekend euro 15,00 vonden we toch iets te gortig, ruim 1,5 keer het eten. Terug naar het hotel waar we rond zes uur waren. Inmiddels waren we bekaf en om ’s avonds nog een keer te gaan eten hadden we geen zin in. Om zeven uur ging bij mij het licht uit en was direct vertrokken, Anneke volgde een half uur later.
31 maart, zondag
…Al vroeg wakker, rond vier uur. We moeten nog even in het ritme komen. Om zeven uur ontbeten, half Europees en half Chinees maar we kunnen onze buik wel vol krijgen. Om kwart over acht was onze gids er al. De eerste stop was het Tiananmen plein, het plein van de hemelse vrede. Het is een enorm plein van 500 meter breed en ruim 800 meter lang. Het was er al behoorlijk druk en het was pas tegen negenen. Via een voetgangers onderdoorgang en een controle post kwamen we op het plein waar in 1989 de studentenopstand werd neergeslagen. Er omheen liggen diverse gebouwen waaronder het spoorweg museum, het gebouw waar eens in de 5 jaar het nationaal congres wordt gehouden met vertegenwoordigers uit alle provincies. In het midden staat het monument voor de Helden van het volk. Ook ligt er het nationaal museum wat op dit moment gerenoveerd wordt. Bij de poort van de Hemelse Vrede staat een groot portret van Mao en overdag staan er soldaten van de landmacht, de luchtmacht en de vloot op wacht.
…Als tweede hoogtepunt stond de Verboden Stad op het programma. Toen de Yongle-keizer de hoofdstad in 1421 van Nanjing naar Beijing verplaatste, liet hij de ommuurde Verboden Stad bouwen op de plek waar het paleis van de Yuan-keizers stond. Aanvankelijk was dit complex niet toegankelijk voor het gewone volk. Letterlijk betekent de naam Purperen Verboden Stad wat niet verwijst naar de kleur van de muren maar naar de Poolster, het centrum van de hemel en symbool van de keizer. Sinds de Ming-dynastie is de stad diverse malen gerestaureerd en verder opgeluisterd. Het onderkomen van de keizer bestaat niet uit een groot en statig gebouw, zoals in het Westen, maar uit talrijke gebouwen die met doorgangen met elkaar verbonden waren. Het paleis is voornamelijk uit hout opgetrokken, waardoor voortdurend gevaar voor brand was. De Mantsjoes staken het in de 17e eeuw in brand en de Japanners plunderden het. De ingang bevindt zich in het Zuiden waar je door de Meridiaan Poort het complex binnenkomt. Via 5 marmeren bruggen kom je bij het eerste gebouw, de Poort van de Opperste Harmonie. Vervolgens krijg je de zaal van de Opperste Harmonie, de zaal van de Volmaakte Harmonie en de zaal van de blijvende Harmonie
…In de zaal van de Opperste Harmonie handelde de keizer zijn staatszaken af. In de zaal van de Volmaakte Harmonie werden de ministers van het Ministerie van Riten ontvangen. In de zaal van de blijvende Harmonie hield de keizer toezicht op het laatste stadium van de toelatingsexamens voor de ambtelijke dienst. Het geheel wordt gedeeltelijk omgeven door water en op elk van de vier hoeken bevinden zich torens. Op weg naar de volgende activiteit kwamen we nog een bruidje in het rood tegen.
.. ..
…De tempel van de Hemel was ons volgende doel. In een enorm park, even ten zuiden van de Quianmen poort, in een enorm park voerde de keizer de belangrijkste ceremonies en riten van het jaar uit. De rituelen moesten de goddelijke band tussen de hemel (tian) en de Zoon des Hemels (huangdi) staven en brachten de eeuwige wet naar de aarde. Vroeger was de tempel vorstelijk terrein en taboe voor het gewone volk. Vanaf 1918 werd de tempel opengesteld en sindsdien zijn er ingrijpende renovaties uitgevoerd. De gewijde geometrie handhaaft echter de hoofdassen die oost-west en noord-zuid lopen, en de daarbij behorende hemelse metaforen. De grote ronde gebedszaal is het opvallendste gebouw Het kegelvormige dak, dat de uitgestrektheid van de hemel symboliseert, is prachtig. Het gewelf van 36,5 meter is zonder een spijker in elkaar gezet. De vier binnenste pilaren staan voor de seizoenen, twee andere reeksen van 12 pilaren staan voor de uren van een etmaal en de 12 maanden van het jaar.
…Vanaf het bordes voor de tempel had je een mooi zicht op de skyline van Beijing.
.. .. …
…Vervolgens naar het Keizerlijk Hemelgewelf, een ronde zaal met blauwe dakpannen die op een wit platform staat. Ook daar moet je eerst dooreen poort om bij de tempel te komen langs een 500 jaar oude boom.
.. .. ..
...Na bijna vier uur slenteren was het tijd voor de lunch. Die kregen we in een typisch Chinees restaurant en met behulp van onze gids Er werden 4 schotels besteld waar we met zijn vieren van aten, de chauffeur at ook mee. We hadden een schotel met varkensvlees, een schotel met Tofu, een met aubergines & boontjes en een schotel met rijst. Meer dan genoeg maar alles was wel bijna op. Na de lunch hield het programma op maar onze gids was bereid om op ons verzoek naar het National Art Museum te gaan waar we door de chauffeur heen gebracht werden. Daar een uur rondgekeken totdat ik aangaf dat ik het had gehad.
…Onze gids had voorgesteld om naar een Kung Fu voorstelling te gaan die ergens in een theater werd opgevoerd. Vonden we een goed idee, maar eerst met de taxi naar het hotel gegaan. Daar een drie kwartier gerust en toen weer met de gids in een taxi naar het Red Theatre. Het was niet vol in het theater, de voorstelling ging over het leven van Kung Fu. Een spetterende show met veel spierballen geweld, kleurrijk afwisselend, mooie decors en ook spelers die opeens vanuit de gangpaden door de zaal liepen. Het was geen lange voorstelling maar hij was wel indrukwekkend. Na de show terug met de taxi naar het hotel en we waren te moe om nog uit eten te gaan. Wat in een winkeltje in de buurt gekocht en tussen zeven en acht sliepen we weer als rozen.
Maandag, 1 april
…Vanochtend weer op tijd wakker, tussen 4 en vijf uur. Om zes uur opgestaan, gedoucht en wat aan het verslag gewerkt. Om zeven uur een stevig ontbijt genomen. Om half negen was onze gids in de lobby van het hotel. Als eerste vertrokken richting Chinese muur bij Mitianyu op ruim zeventig kilometer. Het was druk in de stad en na een goed uur waren we eruit. In de stad veel mooie gebouwen gezien en de nodige woontorens. Buiten de stad was het rustig en in de dorpen waar je doorheen kwam was het erg rustig. Het viel op dat van alle huizen aan de wegkant de ramen dichtgemetseld waren. Na twee uur waren we bij de muur. Eerst een stukje lopen, toen met een bus naar de kabelbaan. Eerst een stuk klimmen voordat we bij de kabelbaan waren. Toen stijl naar boven en weer een stuk klimmen voordat we op de muur waren. Van beneden hadden we al de contouren van de muur gezien en in de cabine kwam hij steeds dichterbij.
.. .. ..
…Vanboven heb je een mooi uitzicht op de omgeving en de ‘Great Wall’ zoals de muur hier genoemd wordt. Niet overal is de muur begaanbaar maar hier is een stuk dat goed te belopen valt tussen de wachttorens 1 en 24 zoals ze hier genummerd zijn. We hebben de keus om een wandeling te maken van toren 14 terug naar 1 en dan weer terug naar 14, deze is redelijk vlak maar wel langer. De andere mogelijkheid is om van toren 14 naar 20 te lopen en dan weer terug. Dit is een lastiger stuk dat af en toe steil omhoog gaat. Gekozen voor het laatste omdat je van toren 20 een mooi uitzicht hebt.
.. Het is goed oppassen met lopen, soms stukken zonder traptreden, soms stukken trap met hoge opstap, soms gewoon omhoog zonder oneffenheden. Je hebt mooie uitzichten op de muur en op de omgeving waar veel bomen in bloei staan. We boffen weer met het weer, het is een blauwe lucht en niet al te warm . Van het klimmen breekt je af en toe het zweet uit. Om de paar honderd meter kom je door een wachttoren waardoor je eerst een stukje moet klimmen, de toren door en dan weer een stukje dalen. Het laatste stuk ging behoorlijk steil omhoog, wel via traptreden. Het is dus niet een echt moeilijke wandeling maar wel af en toe zwaar. Uiteindelijk voldaan toren 24 bereikt waar we even gerust hebben.
.. ..
…Het eerste stuk van de terugweg was lastig, steil via een smal stuk via traptreden naar beneden. Met behulp van de gids lukte dit prima. De rest van de terugweg verliep goed en snel. Weer met de kabelbaan naar beneden en daar de lunch gebruikt in buffetvorm. Was wel aardig maar wij prefereerden het eten zoals we dat gisteren in een typisch Chinees restaurant hadden gehad.
.. .. ..
…Na de lunch reden we naar de graftomben van de Ming keizers. Het was een uur rijden over goede tweebaanswegen met af en toe een dorp waar je weinig mensen zag. Het enige wat opviel dat ze veel bezig waren met dingen te restaureren, een rivierbedding die met keien werd verfraaid, een pad dat werd aangelegd, bermbeplanting en het opknappen- en bouwen van nieuwe huizen. De belangrijkste Ming-tomben liggen 48 km ten noordwesten van het centrum van Beijing. Er liggen hier 13 van de 15 Ming keizers begraven, verspreidt over een groot gebied. Van de tomben zelf zie je niets, die liggen onder de grond.
…Als laatste programmapunt voor vandaag was de praalweg, de weg der Geesten die is afgezet met mythologische beelden van dieren en beambten. Dit was de weg die de keizerlijke kist aflegde, door de Draken en Feniks-poort.
Dinsdag, 2 april
…Vandaag verlaten we Beijing. Om even een indruk te krijgen van de grote van de steden hier wat cijfers over aantallen inwoners van de steden die we gaan bezoeken.
Guangzhou 48.600.000
Dali………………………3.300.000 oude stad 350.000
Lijiang 1,137.600
Guilin……………………..670.000
Pingyao 40.000 (oude stad)
Yangshuo…………….???
…Om half negen opgehaald door gids en chauffeur die ons naar het station brachten door was een drukke spits. Eerst een security check voordat we het gebouw in konden. Voordat ik de tijd had om foto’s te maken van het immense gebouw moesten we al in de rij gaan staan om te ‘boarden’. Een kwartier voordat de trein vertrok konden we het perron op. Omdat de trein vanuit hier vertrok konden we er direct in. Iedereen heeft gereserveerde plaatsen dus het is geen run op de plaatsen. Onze koffers moesten we in een ruimte tussen twee wagons inzetten omdat die niet in de rekken boven ons hoofd konden. De wagons zien er schoon uit en in iedere wagon was iemand aanwezig die de boel schoon en in de gaten hield. Bovendien kon je in ieder rijtuig warm water tappen wat door de Chinezen veelvuldig gedaan werd Onderweg bereikten we snelheden van 300 km per uur maar meestentijds reden we ruim boven de 200 km. Onderweg veel tunnels en bij de steden veel bouwkranen. Ook werden er veel nieuwe spoorlijnen aangelegd, soms kilomerts langs de bestaande lijnen
...
…Precies op tijd vertrokken en na enkele tussenstops en vier uur later kwamen we op de minuut aan in Pingyao. Het is een oude koopmansstad met grootse stadsmuren uit de Ming-dynastie en kwam in de 17e eeuw tot bloei als bankiers stad. De grote rijkdom die in die tijd werd vergaard komt tot uiting in de vele Ming- en Qing huizen met binnenhoven, indrukwekkende tempels en de fraai gedecoreerde straten. Op het station werden we opgewacht door onze nieuwe gids die ons met de chauffeur naar ons hotel in de oude binnenstad brachten. De middag was ter vrije besteding en hebben we de straten en steegjes van het oude centrum verkend. Op aanbeveling van onze gids ergens gegeten, weer typisch Chinees, een aantal groente gerechten met rijst. ’s Avonds op tijd naar bed want we zijn nog niet gewend aan de nieuwe tijd.
Woensdag, 3 april
…Om half negen opgehaald door onze gids voor een rondleiding door het oude centrum van Pingyao waar we achtereenvolgens de volgende bezienswaardigheden bezocht hebben:
Bezoek oude stad
Op weg naar het oude gouvernementsgebouw.
Het gouvernementsgebouw

De oude stadsmuur
De stadsmuur , uit de Ming-tijd, is goed bewaard gebleven en vanaf de muur heb je een mooi uitzicht over de oude stad. De 12 meter hoge muur is bezet met 72 wachttorens, die de 72 wijzen symboliseren, en zes poorten. De noord- en zuidmuur hebben elk 1 poort, de oost- en west poort elk 2. Een gedeelte van de zuidelijke stadsmuur stortte in 2004 in maar is inmiddels gerestaureerd. Nu was maar een zeer beperkt deel van de muur toegankelijk i.v.m. restauratie werkzaamheden. De hele muur is zes kilometer lang en heeft 3000 kantelen.
… … ..
De Confucion Temple
De grote zaal dateert uit de 12e eeuw.
Cheng Huang Temple
Xie Tong Qing Draft Bank
Had vroeger meer dan honderd kamers en is gesticht als bank in 1824 waarna in heel China filialen werden opgericht.

…Na de rondleiding hadden we nog 1,5 uur om ergens de lunch te gebruiken. We hoorden van onze gids dat hij een aantal jaren geleden bij het bezoek van Willem Alexander en Maxima uitgekozen was om de rondleiding voor hen te doen in Pingyao gedurende een kwartier. Heerlijk buiten de lunch gebruikt.
…Om half drie naar de hoge snelheidstrein gebracht waar we stipt om 15.43 vertrokken naar Xi’an, waar we 3 nachten zullen blijven. Onderweg veel rijstvelden gezien, veel lange tunnels en gedurende ruim een half uur kassen van kwekers waar de bloesem mooi in de struiken en bomen stond.
… …
…Op het station in Xi’an werden we opgewacht door onze nieuwe gids Jerry. Het was minder druk op de weg dan in Beijing maar het was ook al avond. We hadden een lux hotel met een ruime kamer. ’s Avonds geprobeerd om ergens te eten maar dat was niet gelukt. Bij een supermarkt iets gekocht en op de kamer opgegeten.

Donderdag, 4 april
…Om half negen zijn we bij het hotel opgehaald voor een bezoek aan het Terracottaleger. Eerst door de drukke spits via het centrum, toen door de buitenwijken en uiteindelijk gestopt voor een bezoek aan de ‘Factory’. Een grote fabriekshal waar souvenirs gemaakt worden. Soldaten van het terracottaleger van groot tot klein, schilderijen en van alles meer. Je werd gekoppeld aan een verkoopster die je door de hal heen leidde en je van alles wilde aansmeren. Ze had al gauw door dat er bij ons niets te halen viel en was al snel vertrokken. Niets gekocht, wel op ons gemak rond gekeken.
… … …
…Vervolgens werden we naar het terrein gebracht van het terracottaleger. Het is een immens complex met een groots aangelegd park waar je doorheen moest om bij de hallen te komen.

…In 1974 stuitten een paar boeren tijdens het graven van een put op het tweeduizend jaar oude leger van terracotta soldaten. Keizer Qinshi Huangdi bracht China voor het eerst bijeen onder de Qin dynastie. Hij gaf opdracht tot gigantische bouwprojecten waaronder de Chinese Muur. De best bewaard gebleven onderneming is waarschijnlijk dit Terracottaleger, een eeuwige keizerlijke garde die in de buitenste wal van het keizerlijk mausoleum tijdens zijn leven werd ingegraven. De duizenden terracotta figuren staan in drie grafkelders. De grafkelders hadden oorspronkelijk houten daken die waren bedekt met een laag aarde. Opmerkelijk genoeg was het bestaan van dit leger nergens opgetekend, dus het had voor altijd verloren kunnen gaan.
…De grootste soldaat is 1.80 m hoog. Elk exemplaar was uitgerust met scherpe bronzen wapens: zwaarden, speren, kruisbogen en handbogen die helaas zijn verwijderd en niet meer kunnen worden bezichtigd. De soldaten en paarden zijn gemaakt van klei die na het bakken in levendige kleuren waren beschilderd: deze kleuren zijn vrijwel helemaal vervaagd.
Tentoonstellingsruimte
Het kleine museum bevat een aantal fraai versierde bronzen strijdwagens. Deze wagens werden 20 meter ten westen van keizer Qinshi’s graftombe uitgegraven.

Opgraving 3
Van de drie vertrekken in deze kleine grafkelder is er 1 nog niet uitgegraven. De andere twee zijn open en de inhoud lijkt redelijk intact te zijn. Ze bevatten 68 soldaten en een strijdwagen. De figuren zien eruit als hoge officieren, want ze dragen kostbaarder kleding dan het voetvolk in opgraving 1; wellicht was dit het commandocentrum van het spookleger.

Opgraving 2
Dit deel werd ontdekt in 1976 en geopend in 1994. Hier zijn strijdwagens en beelden van cavaleristen en infanteristen begraven, in totaal zo’n 1300 stuks. Je ziet enkele boogschutters, een soldaat te paard en enkele voetsoldaten; ze zijn allemaal met oog voor detail en zeer vakkundig gemaakt.
Opgraving 1
Het grootste leger bevindt zich in opgraving 1 en bestaat uit zesduizend van de achtduizend soldaten en paarden. Bij binnenkomst staren de verstilde gelederen van eeuwen her je strak aan. De rijen figuren worden gescheiden door wallen van c.a. 2,50 m breed.
.. … …
De hele onderneming heeft een ontzagwekkende omvang en de soldaten vormen een plechtig en ontroerend schouwspel. Als je goed kijkt zie je het superieure vakmanschap waarmee elk figuur een unieke uitdrukking heeft. Vanaf de benen zijn de figuren hol, handen en hoofd werden afzonderlijk gemaakt en pas later toegevoegd. De vondst heeft Xi’an in een klap op de toeristische kaart gezet. President Xi komt hier vandaan en heeft ervoor gezorgd dat er in de stad en zijn omgeving flink is geïnvesteerd in wegen, gebouwen, spoorlijnen en infra structuur.
…Met hulp van de gids in een typisch Chinees restaurant gegeten en om drie uur waren we weer terug in het hotel, moe maar voldaan. De rest van de dag geluierd en nog wat rond gelopen rondom het hotel.

Vrijdag 5 april
…Om negen uur opgehaald voor een fietstocht bij de stadsmuur. Binnen een half uur had de chauffeur ons vlak bij de stadsmuur afgezet. Xi’an is de hoofdstad van de provincie Shaanxi. Het raamwerk van de stad bestaat nog steeds evenals de Ming-stadsmuren. Deze muren omvatten een groot deel van het huidige Xi’an met de klokkentoren als centraal punt. Van daaraf lopen centraal een straat in Noord-Zuid richting en een in Oost-West richting.
… …
De indrukwekkende verdedigingsmuren, 16 km in omtrek, 12 m hoog en onderaan 15 - 18 m dik, werden gebouwd door de stichter van de Ming-dynastie, Hong Wu. Elke zijde heeft op het belangrijkste punt een poort en een reels uitkijktorens. Daarbij komen nog eens zesduizend kantelen en een brede gracht. Vanaf de borstwering gezien straalt de muur een duurzame ondoordringbaarheid uit.
…Boven op de muur konden we onze fietsen ophalen, mountainbikes. De gids ging niet mee, maar dat was geen probleem want op de muur kon je niet verkeerd rijden. Onderweg genoten van het uitzicht op de wolkenkrabbers, een bruidje, uitkijktorens e.d. Het was heerlijk weer en we waren vroeg zodat het nog niet druk was. Toen we bijna rond waren begon het aardig druk te worden. Het was een brede boulevard waarvan een deel was voor fietsers, een deel voor voetgangers en een deel voor golfkarretjes. Helaas hield niemand zich hieraan.
…Na de fietstocht hebben we geluncht in een theater waar we een buffet kregen. Was goed, maar we gaven eigenlijk de voorkeur een gewoon Chinees restaurant.
… …
…Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan de Kleine Wilde Gans Pagode. De pagode is gesticht in de 8e eeuw en was oorspronkelijk 15 verdiepingen hoog, maar door een aardbeving waren het er nog maar 13. Het verfijnde gebouw heeft nu een geschonden top en de pagode is meer dan 40 meter hoog.
Chinese pagodes
Pagodes vormen een mooi kenmerk van het Chinese landschap. Ze hebben een oneven aantal etages en zijn gemaakt van hout, bakstenen, steen of bij uitzondering van ijzer of brons. Pagodes waren oorspronkelijk bedoeld voor relikwieën van de Boeddha. Sommige pagodes zijn de enig bewaard gebleven aandenkens aan tempels die zijn verdwenen, maar soms ook hebben de tempels het overleefd zonder hun pagode. Soms komen ze ook in paren voor en in Dali zelfs drie, de drie pagodes van Santa Si.
.. … …
… … …
Voldaan maar moe naar het hotel terug om uit te rusten.

Verslag 13 2e week China reis

6 april, zaterdag
…Om negen uur opgehaald voor een bezoek aan het Tang Bo Art Museum waar Anneke ook een kalligrafeer workshop zou volgen. Eerst een rondleiding door het museum gehad waar ook veel werkstukken van kalligraferen hingen. Dat gedeelte was zeker de moeite waard. We waren overigens de enigen die rondgeleid werden.
… … …
…Daarna kreeg Anneke de workshop, die niet veel voorstelde. Een kwartiertje Chinese karakters tekenen en dat was het. Viel wel wat tegen. Ook hier was ze de enige.
… … ..
…Omdat we voldoende tijd hadden voor ons vliegtuig naar Guilin vertrok nog even in een warenhuis rondgekeken en een lunch gebruikt. Om half twee zijn we naar de luchthaven gebracht waar onze vlucht op tijd vertrok. Om 20.30 kwamen we volgens schema aan in Guilin waar een nieuwe gids en chauffeur ons naar het Universal Hotel brachten, een stukje buiten het centrum. Morgen weer op tijd eruit, we worden om half negen opgehaald.

7 april, zondag
… Om half negen opgehaald voor een bezoek aan de Rieten Fluit grot. Op weg er naar toe was het redelijk druk maar bij de grotten zelf waren we bijna de enigen. Het is goed toeven in de spelonken met stalactieten en stalagmieten, die bont verlicht worden door disco lampen. Het druipende water geeft de wanden een kille glans. Onze gids verlichtte met een zaklantaarn de sneeuwmannen, leeuwen en reusachtige zonnebloemen die uit de rotsformaties naar voren komen. Het is een schitterend natuurverschijnsel, met name het enorme kristallen paleis van de Drakenkoning, een grot zo groot als een vliegtuighangar, die zich deels uitstrekt boven een zeer koud meer.
… … … …
De grotten zijn miljoenen jaren geleden ontstaan door schuiving op breuklijnen waardoor de grond omhoog kwam en de huidige bergen ontstonden. Door erosie van ondergronds water ontstonden de stalactieten en stalagmieten.
… … …
Het is een mooi aangelegd complex in de rots waar met behulp van lichteffecten schitterende dingen te zien zijn. Chinezen zijn gek op mythes en rituelen dus overal zien ze dieren in. Helaas moeilijk om op de foto te krijgen.
…Buiten de grot natuurlijk de gebruikelijke stalletjes met souvenirs waar Anneke even moest rondkijken. Op onderstaande foto zie je de Karsttorens, alleenstaande bergen waarvan de wanden bijna loodrecht zijn en die zijn gevormd doordat de omliggende kalksteen in water is opgelost.
… …
…Na de grotten hebben we een bezoek gebracht aan een parelfabriek. Daar wilden ze alleen maar verkopen dus hier waren we gauw klaar.
…Vervolgens een eindje buiten Guilin aan de rivier de Li een 1000 jaar dorp, Daxu, bezocht. Het is een vroegere handelsplaats. Een wandeling door het stadje gemaakt waar ook nog een oude boogbrug was. Vroeger werd hier handel bedreven op de rivier. Ook een cd gekocht met lokale muziek en voordat we weer naar Guilin gingen heerlijk geluncht.
…Om half drie waren we terug in het hotel en om vier uur zijn we er zelf op uitgetrokken en hebben we wat rondgewandeld in de omgeving van het hotel. Aan het eind van de middag in een tentje Chinees gegeten. De hele familie werd ingeschakeld en er werd zelfs een familielid gebeld die Engels sprak aan wie ik de bestelling door kon geven. Zo lukt het meestal wel om goed eten op tafel te krijgen.
… … … … …
8 april, maandag
…Om half tien opgehaald foor een tocht naar Longshen waar we ook de nacht doorgebracht hebben. De rit ging door het woongebied van verschillende minderheden zoals de Zhuang, Yao en Dong. Het gebied rond Longshen staat bekend om zijn rijstterrassen die soms duizend meter hoog zijn. De bergen zijn volledig bedekt met rijstterrassen van soms meer dan honderd niveaus. Allereerst hebben we een bezoek gebracht aan de Zhuang. Hier laten de vrouwen een keer in hun leven hun haar knippen en dat is als ze achttien jaar worden. Ook hier weer de gebruikelijke stalletjes voor de toeristen.
… … ,,, …
…Daarna over een slechte weg omhoog richting Longshen waar we buiten het dorp op een parkeerplaats afgezet werden. Het dorp ligt tegen een helling en is per auto, voor zover mogelijk, alleen toegankelijk voor de lokale bewoners. Wij moesten via smalle looppaden naar ons hotel toe. We hadden alleen de hoogst nodige spullen bij ons, de rest van de bagage was achtergebleven in het hotel in Guilin.
… … …
…Na ingecheckt te hebben in ons hotel, het Ping An Guesthouse, zijn we gelijk met onze gids een wandeling door de rijstvelden gaan doen in verband, , met het te verwachtten slecht weer aan het eind van de middag. Via flagstone-achtige paden zijn we omhoog geklommen naar de top van de Seven Star & the Moon uitkijk platvorm. Onderweg hadden we schitterende uitzichten over de rijstvelden.
…’s Avonds in het dorp gegeten zonder hulp van de gids, het gaat steeds beter. Daarvoor eerst nog een stukje gelopen door het dorp.
… …
…Alweer een mooie vermoeiende dag gehad, op tijd het bed in. Morgen weer vroeg op want dan gaan we weer terug naar Guilin.

9 april, dinsdag
…Na het ontbijt zijn we naar Sanjiang gereden, een rit van ruim twee uur. Daar hebben we een dorp van de Dong minderheid bezocht. Daar is de Chengyang wind- en regenbrug die in 1916 gebouwd is door de Dong-dorpelingen en in een vruchtbare vallei ligt. Langs een riviertje gelopen waar een aantal watermolens staan die gebruikt worden om de velden te bevloeien. In de buurt liggen diverse theeplantages tegen de hellingen. In een van de dorpjes stond een bijzonder trommeltoren.
… … …
…Deze trommeltoren is alleen toegankelijk voor de mannen, de vrouwen hadden hun eigen trommeltoren.

…Even uitrusten op het theaterplein.
…Nog even een lunch en toen met de auto terug naar ons hotel in Guilin.
10 april, woensdag
…Om kwart over acht opgehaald door een nieuwe gids, wel dezelfde chauffeur. Deze brachten ons naar de opstapplaats voor de boten want vandaag maken we een vier uur durende tocht over de rivier de Li naar Yangshuo. De tocht is een populair uitstapje en voert langs bamboebosjes, slaperige dorpjes en kalkstenen bergtoppen. Het is een schilderachtige manier om in het fameuze Yangshuo te komen, ten zuiden van Guilin. Het landschap onderweg lijkt uit een fotoboek te komen en behoort tot de meest idyllische van China
…Er liggen tientallen schepen aangemeerd in rijen dik. Gelukkig weet onze gids precies welke boot we nodig hebben en al gauw hebben we binnen een plekje gevonden. Het weer werkt vandaag niet mee want het is bewolkt en regenachtig.
… …
De rivier is niet het hele jaar over de volle lengte bevaarbaar, de lente of de herfst is hiervoor de beste tijd dus zitten we goed. De boot vaart redelijk snel over het 83 km lange parcours, langs rotsformaties die door schilders en dichters van fantasierijke namen voorzien werden. Men doopte de bergen met een heel woordenboek aan fantastische, religieuze en decoratieve namen zoals : de Drakenkopheuvel, de jongen die Guanyin aanbidt, de vleermuisheuvel en de heuvel van het schilderij van de negen paarden.
…Hieronder het schilderij van de negen paarden en de achtergrond zoals die afgebeeld staat op een 20 Juan-biljet.
… … … .
…Rond enen kwamen we in Yangshuo aan. Daar moesten we eerst een kilometer langs toeristische tentjes lopen voordat we bij de hoofdstraat van het centrum aankwamen. Daar een paar oude stadspoorten bewonderd en voor 5 juan met een visser op de foto met zijn aalscholvers. Door de hoofdstraat naar de doorgaande weg waar we door onze chauffeur werden opgewacht die ons naar het Snow Lion Riverside bracht, even buiten het dorp, waar we 3 overnachtingen hebben. ’s Avonds in het hotel gegeten, daar was niets mis mee, we waren een van de weinigen. Omdat voor morgen regen voorspeld was in de avond heeft de gids in overleg met ons de avondvoorstelling op de rivier de Li, de Impression of Liu Sanjie, naar vanavond verplaatst.
…’s Avonds opgehaald door chauffeur en gids die ons naar het terrein gebracht hebben waar de buiten voorstelling was. Rustig, droog weer. De gids heeft ons naar onze plaatsen gebracht en om acht uur begon de show. Een mooi spektakel met op de achtergrond de bergen en op de voorgrond het water waarop de voorstelling plaatsvond. Tientallen vissersbootjes met daarop personen in klederdracht brachten dans en muziek ten gehore waarbij met lichteffecten de omringende bergen werden belicht. Aan de voorstelling deden circa 600 lokale mensen mee.
11 april, donderdag
…We zouden vandaag een fietstocht doen op elektrische fietsen maar gisteren bleek dat er geen elektrische fietsen waren. We konden kiezen tussen gewone fietsen of een scooter maar dat zagen we niet zitten. Dus is het vandaag een dag ter vrije bestedeling. Kwam eigenlijk goed uit want het had tot een uur of elf geregend. Om half twaalf ons met de shuttle bus, een elektrische golfkar voor 12 personen, naar het centrum laten brengen. Daar hebben we wat rondgezworven door her stadje, een pizza gegeten en lopend terug gegaan naar ons hotel. Toen we daar aankwamen begon het weer te regenen zodat we precies op tijd waren.
12 april, vrijdag
…Vandaag staat de kookcursus op het programma. Afgesproken met de gids dat hij ons zou ophalen waar de shuttle bus van het hotel ons zou afzetten. En inderdaad, toen wij uitstapten was hij al aanwezig. Hij heeft ons naar de kookcursus gebracht en is toen weggegaan. We waren met 9 man, een internationaal gezelschap. Eerst naar de markt gegaan om een aantal inkopen te doen.
…Vervolgens terug naar het leslokaal waar we een muts en schort kregen en aan de slag konden gaan. De kooklerares sprak goed Engels en gaf de juiste aanwijzingen. We moesten ieder 3 gerechten klaarmaken. Na ongeveer twee uur hadden we alles klaar en mochten we zelf onze gerechten opeten. Lukte bij ons prima want we hadden alles op.
… … …
…Na de lunch nog wat door het dorp gelopen en van een Chinese massage genoten. We zijn weer teruggelopen naar het hotel. Daar wat gerust en ’s avonds weer in het hotel gegeten. Op tijd naar bed want morgen vertrekken we weer naar Guilin.

Verslag 14 3e week China reis

13 april, zaterdag
…Om half tien opgehaald van ons hotel. Afgelopen donderdag hebben we nog een extra excursie geboekt. We maken een omweg naar Guilin en onderweg bezoeken we nog wat uitzichtpunten op de rivier de Li. Gezien het bewolkte en mistige weer hadden we het idee dat we het beter niet hadden kunnen doen. Eerst citroenbomen van dichtbij bekeken en toen bij een lager uitzichtpunt gestopt om foto’s te nemen.
… … …
…Verder doorgereden naar een hoger uitzichtpunt waar we eerst veel trappen moesten klimmen om bij het hoger uitzichtpunt uit te komen. Daar hadden we een mooi uitzicht over de rivier de Li waar de bergtoppen in de mist lagen wat mooie plaatjes gaf.
…Vervolgens via een kronkelijke weg naar beneden en onderaan in het dal nog wat foto’s genomen. We werden op tijd bij het treinstation in Guilin afgezet. Daar nog een half uurtje moesten wachten voor dat onze trein naar Kunming vertrok. Goede treinreis gehad en op tijd in Kunming aangekomen waar we werden opgewacht door een nieuwe gids en chauffeur. Rond 10 uur waren we in ons hotel, het Jinjiang hotel.

14 april, zondag
…Om negen uur opgehaald voor een excursie naar het Stenen Woud. Dit woud maakt deel uit van het Zuid Chinees karstlandschap. Het zijn een serie rotsformaties die gevormd zijn door erosie die vat kreeg op gesteente die honderden miljoenen jaren geleden nog op de bodem van een ondiepe zee lagen. Het Stenen Woud bestaat uit een wirwar van zwaaar geerodeerde stenen pilaren wwar je met enige fantasie allerlei vormen kunt ontdekken zoals een olifant of een moeder met kind. Overallopen Sani vrouwen rond, ook een van de bezienswaardigeheden van de streek.
… …
…Het was er gruwelijk druk maar onze gids loodste ons netjes door de drukte heen. Op 1 punt moest ik ellebogen gebruiken om foto’s te maken, voor het overige ging het goed. We waren hier op zondag, bovendien een mooie zonnige dag wat extra drukte gaf.
…Aan het eind de gebruikelijke stalletjes en een optreden en nog wat mooie plaatjes.
... … …
…Onderweg geluncht, soepkom met groente die je er uit moest lepelen. Er zijn lekeerder gerechten.

…Na de lunch een minderheden dorp bezocht waar we door de enige straat die het dorp rijk was gewandeld hebben.
… … …
…De weg terug naar het hotel was een probleem voor de chauffeur want na 1,5 uur waren we weer terug buj het Stenen Woud. Dus pas laat terug bij het hotel. Daar in de omgeving wat rond gewandeld en heerlijk ergens gegeten. De hele familie werd erbij geroepen en uiteindelijk werd een familielid gebeld die Engels sprak en bij hem kon ik de bestelling doen. Maar het was zeker de moeite waard.
15 april, maandag
…Vandaag om 09.30 uur opgehaald voor een tocht naar de westelijke Heuvels. Eerst met de auto een klein uurtje gereden, toen met een bus naar boven en daar nog een stuk met de kabelbaan naar boven.
… …
Naar beneden gelopen met uitzicht op het Dianmeer. In het verleden had een monnik die hoog in de bergen zat daar eigenhandig een pad langs de rand van de berg gemaakt, het zogenaamde monniken werk. Onderweg door de Gouden Drakenpoort en langs een kapel voor Boeddha.
…Weer met de bus naar beneden en daar opgewacht door de chuaffeur die ons naar het centrum van Kunming bracht. Daar eerst een hapje gegeten.Vervolgens een sieradenwinkel complex bezocht waar onze gids connecties mee had (ze had er vroeger gewerkt). Daarna nog even rondgelopen en toen heeft onze gids een taxi geregeld die ons terugbracht naar het hotel. Afscheid genomen van onze gids. Morgen gaan we alleen met de chauffeur naar Dali.
… … …
…Eerst wat gerust en toen aan de overkant van hotel heerlijk gegeten.

16 april, dinsdag
…’s Ochtends om acht uur opgehaald ddor de chauffeur voor een tocht van 350 km naar Dali. Duurde even voor we de stad uit waren maar eenmaal op de grote weg schoot het op. Halverwege een plaspauze gehouden. Rond een uur gingen we in Dali van de tolweg af en daar wachtte ons een nieuwe gids en een nieuwe chauffeur.
…Eerst onze koffers naar ons hotel, het Landscape Hotel, gebracht. Daarna de lunch gebruikt in de Foreigner Street, direct achter ons hotel. We zitten in het oude gedeelte van Dali met een aantal winkelstraatjes met aan beide zijden winkels die van belang zijn voor de economie van Dali.
… …
…Onze gids heeft in overleg met ons het programma voor vandaag en morgen door elkaar gegooid. In plaats van vandaag geen we morgen Xizhou bezoeken omdat er dan markt is. Dit betekent dat we vandaag met de boot over het Erhai meer gaan om aan de overkant een-tempel te bezoeken.
…Eenmaal aan de overkant was het weer veel trappen omhoog om het tempelcomplex binnen te komen.
… … …
…Van boven had je weer een mooi uitzicht over het Erhai meer en over de pagaode.
…Om vijf uur moesten we weer terug met de boot, nog een stukje naar het hotel met de auto en daarna even bijkomen. ’s Avond in het oude centrum gegeten en daarna moe en voldaan naaar bed.

17 april, woensdag
…Om halfnegen op pad met de gids voor een kleine tocht door de oude straatjes en een bezoek aan een katholieke kerk. Hier waren weinig beelden te zien., alles straalde eenvoud uit. Omdat het vroeg was waren de winkels nog dicht en was er verder weinig te beleven.
…Opgepikt door de chauffeur die ons naar Xizhou bracht, een dorp 24 km boven Dali. Hier hebben we de markt bezocht en heeft Anneke nog wat spulletjes gekocht. Het was er al behoorlijk druk.
… … …
…Ook bezoek gebracht aan een Bai-huis. De Bai is een volkerengroep in de provincie Yunnan en erzijn ongeveer 2 miljoen Bais. Ze behoren tot de best geintegreerde minderheden in China. Hun naam betekent ‘Wit’ en ze noemen zichzelf ‘sprekers van de witte taal’.
…Na het bezoek aan Xizhou zijn we terug gegaan naaar de stad voor een bezoek aan de 3 pagodes van Santa Si. Ze staan ten noordwesten van Dali maar ze zijn niet te beklimmen. De grootste van de drie heeft zestien lagen, is 72 meter hoog en werd in de 9e eeuw gebouwd. Deze bouwwerken hebben divere aardbevingen en zware stormen doorstaan. Achter de 3 pagodes lag nog een tempelcomplex wat we niet bezocht hebben.
…Vervolgens eerst ergens van een lunch genoten.
… …
…Daarna zijn we naar de Canshan berg gegaan die tot de uitlopers van de Himalaya behoren. Daar zijn we gestart op 2260 meter hoogte met de kabelbaan die ons naar 2500 meter bracht over bossen en een diep dal. Er waren mooie uitzichten over het Erhai meer en het oude centrum. Er stond wel veel wind waardoor we wat heen en weer werden geslingerd, leuk als je net over een diep dal gaat.
… … …
…We zijn uitgestapt op circa 2500 meter hoogte en via trappen zijn we naar 2600 meter geklommen. Je kunt merken dat we hoog zitten want we hebben wat moeite met de ademhaling. Na wat rondgelopen te hebben weer afgedaald naar het gondel station en naar beneden gegaan met de gondel.
…Beneden aangekomen stond de chauffeur al te wachten die ons weer naar ons hotel terug bracht. ’s Avond in het oude centrum gegeten en daarna door de inmiddels zeer drukke straten gewandeld. Op diverse plaatsen werden dansuitvoeringen gegeven. Naarmate het donkerder werd en de lichten overal aan gingen werd het gezellig. In verband met een feest dat komend weekend zou plaatsvinden was het al behoorlijk druk geworden, het was hier en daar aanschuiven.
..Moe en voldaan lagen we pas laat voor ons doen op bed.

18 april, donderdag
…Ontbeten in het Landscape Hotel en nog even wat foto’s gemaakt op het complex. Ook nog de 3 pagodes vanuit de eetzaal op de foto gezet.
…Afscheid genomen van onze gids, de chauffeur brengt ons naar Dal, een 200 km naar het noordoosten van Dali. Gedeeltelijk over tweebaanswegen en het laatste stuk over een nieuwe weg door de bergen. Onderweg een keer plaspauze gehad bij een schitterend nieuw en ruim aangelegd tankstation. Daar stonden ook wat beelden. Je vraagt je af wat je met zo’n groot station moet doen met de weinige auto’s die op de weg rijden.
… …
…Rond 12 uur waren we in Lijiang waar we door een nieuwe gids werden opgewacht. De chauffeur blijft ook de komende twee dagen nog bij ons. Lijiang ligt aan de voet van de Himalaya in het noordwesten van de provincie Yunnan. Het is een mooi stadje, met name het oude gedeelte en is de bakermat van het Naxi-volk. Ons hotel ligt in het oude centrum en is niet per auto bereikbaar. Bagage wordt vervoerd met een soort bakfiets. Eerst een bezoek gebracht aan de vijver van de Zwarte Draak, gelegen aan de voet van de Olifant berg. Het ligt in een park met een vijver, paviljoens en een museum.
… … …
…Geluncht buiten het oude stadscentrum en daarna gewandeld door het oude centrum naar ons hotel, het Hexi Hotel. De oude stad van Lijiang, ligt tegen het nieuwe stadsgedeelte aan en is een doolhof ban traditionele Naxi-gebouwen. Veel traditionele gebouwen hebben de aardbeving van 1996 overleefd. Degelijke deels uit leem, deels uit hout opgebouwde huizen hebben solide poorten, een centrale binnenplaats en dakranden met snijwerk van vissen en gelukssymbolen. Aan de rand staat een waterrad.
…Bij het hotel aangekomen ingecheckt en onze koffers naar onze kamer gebracht en daarna weer het oude centrum in om een woning van de Mu clan te bezoeken, oude heersers over het Naxi-volk.
…In de tuin van het Mu Clan huis waren nog mooie bloemen te zien.
… … …
…Op weg naar het hotel nog wat plaatjes geschoten.
’s Avonds vlak bij het hotel wat gegeten en op tijd naar bed.

19 april, vrijdag
…Vanochtend om half negen opgehaald voor een tocht naar de Kloof van de Springende Tijger. (Tiger Leaping Gorge). Het is de belangrijkste attractie van Lijiang. Met op de achtergrond de adembenemende Sneeuwberg van e Jaden Draak stroomt de Jinsha rivier door de kloof, die later uitgroeit tot de machtige Jangtsekiang. De tocht ernaar toe duurt twee uur met de auto en gaat op het laatst langs de rivier.
… … …
…Om dichter bij de rivier te komen moet je eerst 500 traptreden afdalen alwaar je ook een goed zicht hebt op de tijger die de kloof bewaakt.
…Eenmaal beneden moet je ook weer de 500 treden naar boven, weliswaar via een andere route, maar je hebt ook de mogelijkheid om je naar boven te laten dragen voor een paar centen door twee dragers. Daar hebben we overigens geen gebruik van gemaakt.
…Op de terugweg een heerlijke lunch gehad voor een paar centen. In het hotel wat uitgerust en ’s avond in het oude centrum wat gegeten.

20 april, zaterdag
…’s Ochtends wat rondgelopen in het oude centrum. Vanmiddag worden we naar het vliegveld gebracht voor een vlucht naar Chengdu.
… … …
…Had je in Dali rechte straten, in Lijiang had je allerlei bochtige steegjes die allemaal uitkwamen op het centrale plein. Aan de rand van het centrum had je een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen, zeker met de heldere blauwe luchten die we vandaag hadden.
…’s Middags weer heerlijk geluncht in een tentje waar we al eerder gegeten hadden. Om twee uur werden we opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Daar afscheid genomen van onze gids en chauffeur. We zouden om 17.25 vertrekken maar in verband met een zwaar onweer in de buurt vertrokken we met een half uur vertraging. Het was een beetje chaotisch omdat veel toestellen vertraging hadden en er steeds andere gates werden aangewezen. Met een half uur vertraging in Chengdu aangekomen waar we werden opgewacht door onze nieuwe gids en chauffeur. We zitten midden in een groot centrum en in het hotel, het Minshan Ane Grand Hotel, geen borg betaald omdat we nog steeds zitten te wachten op vrijgave van onze borg op de visa kaart, van het hotel in Beijing. In alle andere hotels hebben we de borg contant betaald en omdat we anders weer juans over houden hebben we tegen de gids gezegd dat we geen borg wilden betalen wat ze geaccepteerd hebben.

21 april, zondag
…Om half negen opgehaald voor een bezoek aan het Panda instituut. We waren vroeg maar het begon al flink druk te worden. Dor de chauffeur vlak bij de ingang afgezet. Onze gids, een jongen van 18 jaar, haalde de tickets op en wist de juiste weg om de drukke punten te vermijden.
… … …
…Het Panda instituut werd opgericht in 1987.Er wordt geprobeerd panda’s te fokken om zo het uitsterven van deze soort tegen te gaan. Het is begonnen met 6 reuzenpanda’s die uit het wild werden gered. In 2008 had het 24 panda geboorten, en de populatie van in gevangenschap levende panda’s is gegroeid tot 146. Het is een van de grote trekpleisters van Chengdu voor de toeristen. Niet ver van Chengdu ligt het reservaat Fengtonzhai Giant Panda Reserve en het natuurreservaat Wolong, een gebied met bamboebossen waar de laatste wilde panda’s leven. Het instituut ligt in een ruim aangelegd park en via brede wandelpaden kom je uiteindelijk bij de verblijven van de panda’s.
…Ook waren er een paar rode panda’s te zien.
…Na ruim twee uur er te hebben rondgelopen zijn we terug gegaan naar het hotel. Daar is onze gids mee geweest naar een Huawei telefoonzaak om onze oude simkaarten weer in onze telefoon te doen. Morgen vertrekken we weer naar huis. Zelf nog rondgelopen in het centrum, ergens gegeten en ’s avond de koffers ingepakt.

22 april, maandag
…Om half elf uitgecheckt en om kwart voor elf zijn we naar het vliegveld gebracht waar we om 15.40 uur plaatselijke tijd vertrokken. Rond 17.30 Nederlandse tijd geland op Schiphol na een voorspoedige vlucht. Daar opgewacht door Monique die ons naar Best heeft gebracht,
Einde van een hele mooie reis door China waar we mooie dingen gezien hebben en over het algemeen prachtig weer hebben gehad.